Dátum poslednej aktualizácie20.10.2023
Cieľ: 10 Smerom k obehovému hospodárstvu
Cieľ: 10.5 Predchádzať tvorbe biologicky rozložiteľného a potravinového odpadu
Integrovaný rozvojový program I. Ochrana a rozvoj zdrojov
Znížiť množstvo skládkovaných komunálnych odpadov na menej ako 10 % z celkového množstva vzniknutého komunálneho odpadu (do roku 2035) a zvýšiť mieru prípravy na opätovné použitie a mieru recyklácie na 60 % podľa legislatívy Európskej únie v oblasti odpadového hospodárstva a zaviesť opatrenia na predchádzanie vzniku odpadov a tak každoročne znižovať celkové množstvo vyprodukovaných komunálnych a aj priemyselných odpadov.
Integrovaný rozvojový program II. Udržateľné využívanie zdrojov
Podporiť orientáciu ekonomiky na efektívne zhodnotenie a opätovné používanie vlastných zdrojov regiónu a rozvoj obehovej ekonomiky (maximalizácia efektívnosti využívania materiálových zdrojov, podpora nových „obehových“ obchodných modelov a zodpovedného spotrebiteľského správania, dôraz na predchádzanie vzniku odpadu, zvýšenie miery triedenia a recyklácie odpadov na komunálnej úrovni, podpora opätovného používania výrobkov v súlade s programom odpadového hospodárstva SR a s programom predchádzania vzniku odpadu a podpora trhu s druhotnými surovinami).
3. Integrovaný rozvojový program III. – Rozvoj komunít
Zabezpečiť environmentálne udržateľné a fyzicky a sociálne dostupné služby verejnej technickej infraštruktúry vrátane dodávok energií, tepla, zásobovania vodou, kanalizácie a likvidácie odpadových vôd a zberu a zhodnotenia komunálneho odpadu vo všetkých regiónoch a obciach so zohľadnením ich špecifík pri návrhu špecifických technických riešení a potrieb technickej infraštruktúry, vrátane riešenia špecifík a potrieb technickej infraštruktúry a služieb pre marginalizované rómske komunity, s uplatňovaním princípov desegregácie.
Program odpadového hospodárstva Slovenskej republiky na roky 2021 – 2025 (2021)
Hlavným cieľom odpadového hospodárstva SR do roku 2025 je odklonenie odpadov od ich zneškodňovania skládkovaním najmä pre komunálne odpady.
Aj naďalej je potrebné presadzovať dodržiavanie hierarchie odpadového hospodárstva s dôrazom na predchádzanie vzniku odpadu, prípravu na opätovné použitie a recykláciu. Presadzovanie predchádzania vzniku odpadu, spolu s opätovným použitím a prípravou na opätovné použitie aj prostredníctvom realizácie opatrení Programu predchádzania vzniku odpadov na roky 2019 - 2025 sú neoddeliteľnou kľúčovou súčasťou dlhodobej snahy SR o znižovanie množstva vznikajúcich odpadov na území SR.
Ciele pre stavebné odpady a odpady z demolácií
Ciele pre opotrebované pneumatiky
Nakladanie | 2018 | 2020 |
Materiálové zhodnocovanie | 75 % | 80 % |
Energetické zhodnocovanie | 10 % | 15 % |
Skládkovanie | 1 % | 1 % |
Iné nakladanie | 14 % | 4 % |
Ciele pre staré vozidlá
Limity opätovného použitia, zhodnocovania a recyklácie starých vozidiel podľa prílohy č. 3 k zákonu č. 79/2015 Z.z.
Činnosť | Limit a termín pre minimálne zvýšenie rozsahu činnosti (k priemernej hmotnosti jedného vozidla za rok) (%) |
Limit k 1.1.2015 a všetky nasledujúce roky | |
Všetky vozidlá | |
Opätovné použitie častí starých vozidiel a zhodnocovanie odpadov zo spracovania starých vozidiel | 95 % |
Opätovné použitie častí starých vozidiel a recyklácia starých vozidiel | 85 % |
Ciele pre použité batérie a akumulátory
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/66/ES zo 6. septembra 2006 o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch, ktorou sa zrušuje smernica 91/157/EHS, v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/12/ES z 11. marca 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/66/ES o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch, v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/103/ES z 19. novembra 2008, v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/56/EÚ z 20. novembra 2013 a v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/849 z 30. mája 2018. Konsolidované znenie Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/66/ES zo 6. septembra 2006 o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch, ktorou sa zrušuje smernica 91/157/EHS.
a) 90 priemerných hmotnostných percent olovených batérií a akumulátorov vrátane recyklácie oloveného obsahu v najvyššej technicky dosiahnuteľnej miere bez nadmerných nákladov;
b) 75 priemerných hmotnostných percent niklovo-kadmiových batérií a akumulátorov vrátane recyklácie obsahu kadmia v najvyššej technicky dosiahnuteľnej miere bez nadmerných nákladov;
c) 60 priemerných hmotnostných percent ostatných použitých batérií a akumulátorov;
Ciele pre elektrozariadenia a elektroodpady
Minimálne ciele zhodnocovania recyklácie pre odpady z elektrických a elektronických zariadení
Minimálne ciele platné podľa kategórie od 15. augusta 2015 do 14. augusta 2018, ktoré sa vzťahujú na kategórie uvedené v prílohe č. 6 časti I zákona o odpadoch | ||
Kategória elektroodpadov | Miera zhodnotenia (% z priemernej hmotnosti zariadenia) |
Miera recyklácie |
1. Veľké domáce spotrebiče | 85 % | 80 % |
2. Malé domáce spotrebiče | 75 % | 55 % |
3. Informačné technológie a telekomunikačné zariadenia | 80 % | 70 % |
4. Spotrebná elektronika a fotovoltaické panely | 80 % | 70 % |
5. Osvetľovacie zariadenia a svetelné zdroje | 75 % | 55 % |
- z toho plynové výbojky | - | 80 % |
6. Elektrické a elektronické nástroje | 75 % | 55 % |
7. Hračky, zariadenia určené na športové a rekreačné účely | 75 % | 55 % |
8. Zdravotnícke prístroje | 75 % | 55 % |
9. Prístroje na monitorovanie a kontrolu | 75 % | 55 % |
10. Predajné automaty | 85 % | 80 % |
Minimálne ciele platné podľa kategórie od 15. augusta 2018, ktoré sa vzťahujú na kategórie uvedené v prílohe č. 6 časti II zákona o odpadoch | ||
Kategória elektroodpadov | Miera zhodnotenia (% z priemernej hmotnosti zariadenia) |
Miera recyklácie |
1. Zariadenia na tepelnú výmenu | 85 % | 80 % |
2. Obrazovky, monitory a zariadenia, ktoré obsahujú obrazovky s povrchom väčším ako 100 cm2 | 80 % | 70 % |
3. Svetelné zdroje | - | 80 % |
4. Veľké zariadenia (s akýmkoľvek vonkajším rozmerom viac ako 50 cm) vrátane, ale nielen: domácich spotrebičov; IT a telekomunikačných zariadení; spotrebnej elektroniky; svietidiel; zariadení na prehrávanie zvuku alebo obrazu, hudobných zariadení; elektrického a elektronického náradia; hračiek, zariadení na rekreačné a športové účely; zdravotníckych pomôcok; prístrojov na monitorovanie a kontrolu; predajných automatov; zariadení na výrobu elektrických prúdov. Do tejto kategórie nepatria zariadenia zahrnuté v kategóriách 1 až 3. | 85 % | 80 % |
5. Malé zariadenia (s akýmkoľvek vonkajším rozmerom menej ako 50 cm) vrátane, ale nielen: domácich spotrebičov; spotrebnej elektroniky; svietidiel; zariadení na prehrávanie zvuku alebo obrazu, hudobných zariadení; elektrického a elektronického náradia; hračiek, zariadení na rekreačné a športové účely; zdravotníckych pomôcok; prístrojov na monitorovanie a kontrolu; predajných automatov; zariadení na výrobu elektrických prúdov. Do tejto kategórie nepatria zariadenia zahrnuté v kategóriách 1 až 3 a 6. | 75 % | 55 % |
6. Malé IT a telekomunikačné zariadenia (s akýmkoľvek vonkajším rozmerom menej ako 50 cm). | 75 % | 55 % |
Ciele zberu pre odpady z elektrických a elektronických zariadení
Ciele odpadového hospodárstva v oblasti zberu elektroodpadu podľa prílohy č. 3 k zákonu č. 79/2015 Z.z.:
V roku | |
2016 | hmotnosť zodpovedajúca podielu 48 % z priemernej hmotnosti elektrozariadení uvedených na trh v SR v troch predchádzajúcich rokoch |
2017 | hmotnosť zodpovedajúca podielu 49 % priemernej hmotnosti elektrozariadení uvedených na trh v SR v troch predchádzajúcich rokoch |
2018 | hmotnosť zodpovedajúca podielu 50 % z priemernej hmotnosti elektrozariadení uvedených na trh v SR v troch predchádzajúcich rokoch |
2019 | hmotnosť zodpovedajúca podielu 55 % z priemernej hmotnosti elektrozariadení uvedených na trh v SR v troch predchádzajúcich rokoch |
2020 | hmotnosť zodpovedajúca podielu 60 % priemernej hmotnosti elektrozariadení uvedených na trh v SR v troch predchádzajúcich rokoch |
2021 a nasledujúce roky | hmotnosť zodpovedajúca podielu 65 % priemernej hmotnosti elektrozariadení uvedených na trh v SR v troch predchádzajúcich rokoch |
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena | Pokrok pre dosiahnutie konkrétneho stanoveného cieľa |
---|---|---|---|
Z dlhodobého hľadiska je zaznamenaný pozitívny trend vývoja jednotlivých ukazovateľov pre vybrané prúdy odpadov. | Od roku 2015 je zaznamenaný pozitívny trend vývoja jednotlivých ukazovateľov pre vybrané prúdy odpadov. | Medziročne bolo pri niektorých prúdoch odpadov zaznamenané zlepšenie (elektroodpady), pri ostatných prúdoch odpadov nebolo zaznamenané výrazné zlepšenie, ani zhoršenie. | Pre jednotlivé prúdy odpadov sú stanovené rôzne ciele. Časť cieľov sa priebežne darí plniť (napr. staré vozidlá, odpadové pneumatiky), časť je na dobrej ceste. |
Elektrozariadenia a elektroodpad
V roku 2022 bolo z domácností zozbieraných 53 288 ton elektroodpadov, čo predstavuje 9,8 kg/obyv.. Ciele pre zhodnocovanie a recykláciu elektroodpadov boli splnené pre všetky jednotlivé kategórie elektroodpadov.
Kategória | Zhodnotenie (t) | Miera zhodnotenia (%) | Cieľ (%) | Recyklácia a príprava na opätovné použitie (t) | Z toho príprava na opätovné použitie (t) | Miera recyklácie (%) | Cieľ (%) |
1 Zariadenia na tepelnú výmenu | 7 358 | 91,5 | 85 | 7 358 | 0 | 91,5 | 80 |
2 Obrazovky, monitory | 4 471 | 92,78 | 80 | 4 426 | 0 | 91,83 | 70 |
3 Svetelné zdroje | 385 | 94,34 | - | 384 | 0 | 94,09 | 80 |
3a Svetelné zdroje s obsahom ortuti | 277 | 95,24 | - | 277 | 0 | 95,24 | 80 |
4 Veľké zariadenia | 23 754 | 93,15 | 85 | 23 691 | 0 | 92,9 | 80 |
4c Fotovoltické panely | 62 | 89,14 | 85 | 62 | 0 | 89,14 | 80 |
5 Malé zariadenia | 11 417 | 92,43 | 75 | 11 384 | 0 | 92,16 | 55 |
6 Malé IT a telekomunikačné zariadenia | 4054 | 93,1 | 75 | 4 021 | 1 | 92,34 | 55 |
Použité batérie a akumulátory
Druh | 2011 (%) |
2012 (%) |
2013 (%) |
2014 (%) |
2015 (%) |
2016 (%) |
2017 (%) |
2018 (%) |
2019 (%) |
2020 (%) |
2021 (%) |
2022 (%) |
Cieľ (%) |
Olovené | 96 | 97 | 93 | 87 | 92 | 90,5 | 90,51 | 91,4 | 91,2 | 91,3 | 90,8 | 91,17 | 90 |
Ni-Cd | 84 | 97 | 83 | 76 | 80 | 80,9 | 78,98 | 77,18 | 77,58 | 75,65 | 75,35 | 75,5 | 75 |
Ostatné | 98 | 97 | 89 | 64 | 61 | 65,3 | 67,38 | 66 | 68,3 | 66,8 | 60,9 | 60,86 | 60 |
Staré vozidlá
V súčasnosti pôsobí v Slovenskej republike v rámci komplexného zberu a spracovania starých vozidiel 51 autorizovaných prevádzok na spracovanie starých vozidiel, ktoré majú MŽP SR udelenú autorizáciu na spracovanie starých vozidiel podľa § 89 ods. 1 písm. a) bod 3 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch. Zoznam prevádzok je uvedený v registri autorizovaných firiem na spracovanie starých vozidiel.
Celkové opätovné použitie častí starých vozidiel, zhodnocovanie odpadov zo spracovania starých vozidiel a recyklácia, počet spracovaných starých vozidiel a celková hmotnosť spracovaných starých vozidiel (2022)
Opätovné použitie (t) | Celková recyklácia (t) | Celkové zhodnocovanie (t) | Celkové opätovné použitie a recyklácia | Limit pre opätovné použitie častí starých vozidiel a recykláciu starých vozidiel* | Celkové opätovné použitie a zhodnocovanie | Limit pre opätovné použitie častí starých vozidiel a zhodnocovanie odpadov zo spracovania starých vozidiel* |
734,07 | 34 595,41 | 35 022,64 |
95,91 % (35 329,47 t) |
85 % |
97,07 % (35 756,70 t) |
95 % |
Počet kusov spracovaných starých vozidiel (ks) | 34 472 | |||||
Celková hmotnosť spracovaných starých vozidiel (t) | 36 836,56 |
Zdroj: MŽP SR
* Limity činností k priemernej hmotnosti jedného vozidla sú od roku 2015 platné pre všetky vozidlá
Odpadové pneumatiky
V celoeurópskom porovnaní patrí Slovenská republika medzi krajiny s výrazne nižšou mierou zberu elektroodpadov (v kg/obyv.), ako je priemer v EÚ.
V celoeurópskom porovnaní patrí Slovenská republika medzi krajiny s vyšším podielom zberu prenosných batérií a akumulátorov, ako je priemer v EÚ.