Dátum poslednej aktualizácie04.12.2023
Protokol o znížení acidifikácie, eutrofizácie a prízemného ozónu (1999)
Záväzkom SR je zredukovať emisie SO2 do roku 2010 o 80 %, emisie NO2 do roku 2010 o 42 %, emisie NH3 do roku 2010 o 37 % a emisie NMVOC do roku 2010 o 6 % - v porovnaní s rokom 1990. V roku 2012 bola uskutočnená revízia cieľov protokolu, znížiť emisie v roku 2020 oproti východiskovému roku 2005, takto:
Znečisťujúca látka | SO2 | NOX | NM VOC | NH3 | PM2,5 |
% zníženia | 57 | 36 | 18 | 15 | 36 |
Protokol o znížení acidifikácie, eutrofizácie a prízemného ozónu stanovuje nasledovné opatrenia pre splnenie cieľov:
Národné redukčné záväzky
Národné záväzky znižovania emisií pre jednotlivé členské štáty sú ustanovené v Prílohe II smernice o národných emisných stropoch (smernica o NEC). Sú vyjadrené ako percentuálne zníženie emisií sledovaných znečisťujúcich látok v porovnaní s východiskovým rokom 2005. Záväzky redukcie emisií sú stanovené v dvoch fázach:
a) záväzky platné na rok 2020 a pre nasledujúce roky až do 2029 (v súlade so záväzkami ustanovenými v dodatku k Protokolu o znížení acidifikácie, eutrofizácie a prízemného ozónu k Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov z roku 1979 (dodatok ku Göteborskmu protokolu) a
b) prísnejšie záväzky platné od roku 2030 a pre nasledujúce roky.
Záväzky znižovania emisií ustanovené pre Slovenskú republiku uvádza tabuľka.
Národné záväzky znižovania emisií podľa smernice o NEC pre Slovenskú republiku
Národné redukčné záväzky SR v porovnaní s východiskovým rokom 2005 |
SO2 | NOX | NMVOC | NH3 | PM2,5 |
---|---|---|---|---|---|
Záväzky platné pre rok 2020 a nasledujúce roky až do roku 2029 | 57 | 36 | 18 | 15 | 36 |
Záväzky platné pre rok 2030 a nasledujúce roky |
82 | 50 | 32 | 30 | 49 |
Protokol o obmedzovaní emisií perzistentných organických látok (1998)
k Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov, ktorý si dáva za cieľ znížiť emisie POPs na úroveň emisií v roku 1990. Slovenská republika podpísala tento protokol ešte v tom istom roku.
2.1.3. Mobilizácia priemyslu v záujme čistého a obehového hospodárstva
Komisia bude čerpať zo skúseností, ktoré získala pri hodnotení súčasných právnych predpisov o kvalite ovzdušia. Okrem toho navrhne, aby sa posilnili ustanovenia o monitorovaní, modelovaní a plánoch kvality ovzdušia s cieľom pomôcť miestnym orgánom dosiahnuť čistejšie ovzdušie. Komisia navrhne najmä revíziu noriem kvality ovzdušia, aby sa lepšie zosúladili s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie
2.1.5. Urýchlenie prechodu na udržateľnú a inteligentnú mobilitu
Najmä v mestách by sa malo znečisťovanie dopravou radikálne znížiť. Otázka emisií a preťaženia v mestách, ako aj zlepšovania verejnej dopravy by sa mala vyriešiť kombináciou viacerých opatrení. V prípade vozidiel so spaľovacím motorom navrhne Komisia prísnejšie normy pre emisie látok znečisťujúcich ovzdušie
2.1.8. Ambícia nulového znečistenia pre netoxické prostredie
Komisia bude čerpať zo skúseností, ktoré získala pri hodnotení súčasných právnych predpisov o kvalite ovzdušia. Okrem toho navrhne, aby sa posilnili ustanovenia o monitorovaní, modelovaní a plánoch kvality ovzdušia s cieľom pomôcť miestnym orgánom dosiahnuť čistejšie ovzdušie. Komisia navrhne najmä revíziu noriem kvality ovzdušia, aby sa lepšie zosúladili s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie
Ciele pre čisté ovzdušie:
Národný program znižovania emisií Slovenskej republiky (2020)
Medzi najväčšie environmentálne výzvy SR patria aj ciele vychádzajúce zo smernice (EÚ) 2016/2284 o znížení národných emisií určitých znečisťujúcich látok znečisťujúcich ovzdušie, ktorou sa mení smernica 2003/35/ES a zrušuje smernica 2001/81/ES.
Ide o záväzky zníženia emisií oxidov síry, oxidov dusíka, nemetánových prchavých organických zlúčenín, amoniaku a prachových častíc PM2,5 do roku 2030. Na dosiahnutie týchto cieľov MŽP SR v súčasnosti vypracovalo návrh Národného programu znižovania emisií, v ktorom sú navrhnuté politiky a opatrenia na dosiahnutie vyššie uvedených národných záväzkov v dvoch etapách: obdobie rokov 2020 až 2029 a obdobie od roku 2030 ďalej.
Národný program znižovania emisií prispieva k dosiahnutiu cieľov kvality ovzdušia podľa smernice 2008/50/ES, ako aj k zaisteniu súladu s plánmi a programami stanovenými v iných relevantných oblastiach politiky vrátane klímy, energetiky, poľnohospodárstva, priemyslu a dopravy. Zároveň sa tým podporí presun investícií do čistých a účinných technológií.
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Bol zaznamenaný výrazne klesajúci trend v prípade emisií PCDD/F a PAH, emisie PCB mierne narástli. | Pokračuje klesajúci trend, a aj napriek výkyvom v posledných rokoch ho môžeme považovať za pozitívny. | Emisie PCDD/PCDF poklesli avšak emisie PAH a PCB mierne narástli. |
Pre súčasné plnenie legislatívnych záväzkov je dôležitý rok 2005, ktorý sa z hľadiska porovnávania považujeza základnýalebo referenčný (t.j. pokles emisií sa porovnáva s rokom 2005). Charakter trendu emisií znečisťujúcich látok od tohto roku je klesajúci vo väčšine sektorov ekonomiky, a to v dôsledku legislatívnych opatrení, zavádzaní nových technológií, ako aj z ekonomických dôvodov. Pokles sa však v posledných rokoch spomalil.
Hodnotenie emisnej situácie je spracované na základe emisných inventúr vyplývajúcich z Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov (CLRTAP) a teda podľa NFR kategorizácie zdrojov (NFR – Nomenclature for Reporting).
Porovnaním rokov 2005 – 2021 bol zistený výrazný pokles u emisií základných znečisťujúcich látok. V medziročnom porovnaní (2020 – 2021) došlo k miernemu nárastu emisií všetkých sledovaných znečisťujúcich látok okrem emisií NH3, ktoré mierne poklesli. Tento pozitívny trend vývoja bol zaznamenaný v dôsledku legislatívneho i technologického pokroku a zmenou palivovej základne. Na vývoj mala vplyv aj zmena štruktúry a objemu priemyselnej produkcie.
Emisie PCDD/PCDF [kt/rok] podľa sektorov ich vzniku za rok 2021
2005 | 2010 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Energetika | 273,38 | 11,80 | 15,34 | 16,05 | 17,37 | 17,04 | 14,89 | 19,92 |
Domácnosti | 8,69 | 8,69 | 7,47 | 7,57 | 5,98 | 6,45 | 6,48 | 7,04 |
Doprava | 0,89 | 1,12 | 0,88 | 0,79 | 0,79 | 0,75 | 0,71 | 0,64 |
Poľnohospodárstvo | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Odpady | 41,32 | 7,51 | 3,63 | 3,45 | 4,33 | 3,89 | 3,75 | 3,40 |
Priemyselné procesy a použitie produktov | 33,64 | 26,97 | 37,30 | 37,67 | 37,12 | 35,34 | 27,05 | 8,54 |
Spolu | 357,91 | 56,09 | 64,62 | 65,53 | 65,59 | 63,47 | 52,86 | 39,53 |
Emisie PCB [kt/rok] podľa sektorov ich vzniku za rok 2021
2005 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Energetika | 1,47 | 1,53 | 1,58 | 1,65 | 1,76 | 1,82 | 1,79 | 1,72 | 1,65 |
Domácnosti | 0,11 | 0,10 | 0,09 | 0,10 | 0,10 | 0,08 | 0,09 | 0,09 | 0,09 |
Doprava | 0,33 | 0,28 | 0,29 | 0,30 | 0,29 | 0,28 | 0,28 | 0,25 | 0,29 |
Poľnohospodárstvo | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Odpady | 0,04 | 0,03 | 0,02 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,02 |
Priemyselné procesy a použitie produktov | 21,54 | 21,72 | 21,79 | 23,08 | 23,83 | 23,52 | 18,67 | 16,15 | 23,20 |
Spolu | 23,50 | 23,66 | 23,77 | 25,14 | 26,00 | 25,71 | 20,84 | 18,23 | 25,24 |
Emisie PAH [kt/rok] podľa sektorov ich vzniku za rok 2021
2005 | 2010 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Energetika | 1,71 | 1,56 | 1,77 | 1,72 | 1,78 | 1,68 | 1,57 | 1,39 | 1,58 |
Domácnosti | 15,98 | 15,47 | 12,22 | 13,20 | 13,27 | 10,38 | 11,04 | 11,02 | 11,95 |
Doprava | 0,11 | 0,15 | 0,18 | 0,20 | 0,19 | 0,21 | 0,21 | 0,19 | 0,20 |
Poľnohospodárstvo | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Odpady | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Priemyselné procesy a použitie produktov | 10,95 | 10,55 | 11,17 | 11,87 | 12,19 | 12,03 | 9,71 | 8,27 | 11,85 |
Spolu | 28,76 | 27,72 | 25,34 | 26,99 | 27,44 | 24,30 | 22,53 | 20,87 | 25,58 |
Zdroj: SHMÚ
Vývoj emisií perzistentných organických látok (POPs)
Emisie perzistentných organických látok (POPs) dlhodobo od roku 2005 klesali, ale aj zároveň bol zaznamenaný aj medziročný pokles. K najvýznamnejším zdrojom týchto emisií patrí výroba železa a ocele, spaľovanie odpadov ale aj spaľovanie tuhých palív v domácnostiach.
Bilancia emisií POP
|
Emisie POPs |
||||||
|
|
PAH |
|||||
PCDD/PCDF* |
PCB |
suma PAH |
Benzo(a)pyrén |
Benzo(k)fluorantén |
Benzo(b)fluorantén |
Indeno(1,2,3-cd)pyrén |
|
(g/rok) |
(kg/rok) |
(kg/rok) |
(t/rok) |
(kg/rok) |
(t/rok) |
(kg/rok) |
|
2005 |
357,92 |
23,50 |
28,76 |
6,47 |
2,69 |
4,90 |
3,38 |
2020 |
52,87 |
18,23 |
20,87 |
4,43 |
1,89 |
3,72 |
2,47 |
2021 |
39,53 |
25,24 |
25,58 |
4,84 |
2,08 |
4,05 |
1,68 |
* Vyjadrené ako I-TEQ
Zdroj: SHMÚ
Emisie PCDD/F poklesli v rokoch 2003 a 2006 v dôsledku technologického zlepšenia zariadení, ktoré spaľujú komunálny odpad ako palivo na výrobu energie. Od roku 2006 emisie vykazujú mierne stúpajúci trend v dôsledku politiky odpadového hospodárstva v Slovenskej republike, ktorá preferuje spaľovanie pred skládkovaním odpadov. Hlavným prispievateľom je výroba energie (zahŕňa spaľovanie komunálneho odpadu s energetickým zhodnotením) a spaľovanie odpadu bez energetického zhodnotenia, ktoré zahŕňa spaľovanie priemyselného a zdravotníckeho odpadu.
V roku 1998 bol v Aarhuse podpísaný Protokol o obmedzovaní emisií perzistentných organických látok k Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov, ktorý si dáva za cieľ znížiť emisie POPs na úroveň emisií v roku 1990. SR podpísala tento protokol ešte v tom istom roku. Cieľ sa doposiaľ plní.