Dátum poslednej aktualizácie:11.12.2023
Limitné hodnoty na hodnotenie úrovne znečistenia ovzdušia podľa vyhlášky MŽP SR č. 250/2023 Z. z. o kvalite ovzdušia
Znečisťujúca látka | Priemerované obdobie | Limitná hodnota |
Častice PM10 | 1 deň | 50 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 35-krát za kalendárny rok |
kalendárny rok | 40 µg/m3 | |
Častice PM2,5 | kalendárny rok | Od 1. januára 2020: 20 µg/m3 |
SO2 | 1 h | 350 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 4-krát za kalendárny rok |
1 deň | 125 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 3-krát za kalendárny rok |
|
NO2 | 1 h | 200 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 18-krát za kalendárny rok |
kalendárny rok | 40 µg/m3 | |
CO | Najväčšia denná 8-hodinová stredná hodnota1) | 10 mg/m3 |
Pb | kalendárny rok | 0,5 µg/m3 |
Benzén | kalendárny rok | 5 µg/m3 |
Poznámka:
1)Najväčšia denná 8-hodinová stredná koncentrácia sa vyberie preskúmaním 8-hodinových pohyblivých priemerov vypočítaných z hodinových údajov a aktualizovaných každú hodinu. Každý takto vypočítaný 8-hodinový priemer sa priradí ku dňu, v ktorom končí, t. j. prvým výpočtovým obdobím pre ktorýkoľvek jedendeň je obdobie od 17.00 hod. predchádzajúceho dňa do 1.00 hod. daného dňa; posledným výpočtovým obdobím pre ktorýkoľvek jeden deň je obdobie od 16.00 hod. do konca daného dňa.
Európska zelená dohoda predstavuje plán Európskej komisie na ekologickú transformáciu hospodárstva Európskej únie v záujme udržateľnej budúcnosti. Jej primárnym cieľom je zabezpečiť, aby do roku 2050 bola Európa vôbec prvý klimaticky neutrálny kontinent. Daný dlhodobý cieľ znamená, že sa do roku 2050 EÚ transformuje na spravodlivú a prosperujúcu spoločnosť s moderným a konkurencieschopným hospodárstvom, ktoré efektívne využíva zdroje, kde budú čisté emisie skleníkových plynov na nule a kde hospodársky rast nezávisí od využívania zdrojov.
Kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie. Dosiahne sa to znížením množstva emisií oproti roku 2005 – SO2 o 82 %, NOx o 50 %, NMVOC o 32 %, NH3 o 30 % a PM2,5 o 49 %. Postupne bude utlmená výroba elektriny z uhlia. Vykurovanie v domácnostiach a doprava v mestách sa posunú k environmentálne prijateľnejším alternatívam. Posilní sa princíp uplatňovania BAT v priemysle, v energetike, ale aj v poľnohospodárstve a v ďalších odvetviach aj pre menšie zariadenia. Národný program znižovania znečisťovania bude zameraný na nákladovo efektívne opatrenia redukcie emisií. Ochrana ovzdušia sa bude riadiť zásadou „znečisťovateľ platí“. Zváži sa zavedenie systému obchodovania s emisnými kvótami pre látky znečisťujúce ovzdušie. Systém poplatkov za znečisťovanie ovzdušia bude nastavený efektívne a motivačne.
2.1.3. Mobilizácia priemyslu v záujme čistého a obehového hospodárstva
Komisia bude čerpať zo skúseností, ktoré získala pri hodnotení súčasných právnych predpisov o kvalite ovzdušia. Okrem toho navrhne, aby sa posilnili ustanovenia o monitorovaní, modelovaní a plánoch kvality ovzdušia s cieľom pomôcť miestnym orgánom dosiahnuť čistejšie ovzdušie. Komisia navrhne najmä revíziu noriem kvality ovzdušia, aby sa lepšie zosúladili s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie
2.1.5. Urýchlenie prechodu na udržateľnú a inteligentnú mobilitu
Najmä v mestách by sa malo znečisťovanie dopravou radikálne znížiť. Otázka emisií a preťaženia v mestách, ako aj zlepšovania verejnej dopravy by sa mala vyriešiť kombináciou viacerých opatrení. V prípade vozidiel so spaľovacím motorom navrhne Komisia prísnejšie normy pre emisie látok znečisťujúcich ovzdušie
2.1.8. Ambícia nulového znečistenia pre netoxické prostredie
Komisia bude čerpať zo skúseností, ktoré získala pri hodnotení súčasných právnych predpisov o kvalite ovzdušia. Okrem toho navrhne, aby sa posilnili ustanovenia o monitorovaní, modelovaní a plánoch kvality ovzdušia s cieľom pomôcť miestnym orgánom dosiahnuť čistejšie ovzdušie. Komisia navrhne najmä revíziu noriem kvality ovzdušia, aby sa lepšie zosúladili s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie
Ciele pre čisté ovzdušie:
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Zaznamenaný bol pozitívny trend vo vývoji kvality ovzdušia aj napriek jeho mierne kolísavému priebehu. | Napriek mierne pozitívnemu vývoju sú stále zaznamenávané prekročenia povolených hodnôt. | Prekročenia povolených hodnôt vo väzbe na ochranu ľudského zdravia pre PM10, boli v roku 2022 rovnako ako v roku 2021, zaznamenané na 3 monitorovacích staniciach. |
AGLOMERÁCIA |
|
Ochrana zdravia |
|
Znečisťujúca látka |
PM10 |
||
Doba spriemerovania |
24 hod |
1 rok |
|
Parameter | počet prekročení | priemer | |
Limitná hodnota (µg.m–3) |
50 |
40 |
|
Maximálny počet povolených prekročení |
35 |
||
BRATISLAVA |
Bratislava, Kamenné nám. |
3 |
18,8 |
Bratislava, Trnavské Mýto |
9 |
24 |
|
Bratislava, Jeséniova |
0 | 15 | |
Bratislava, Mamateyova |
1 |
18 |
|
Bratislava, Púchovská | 1 | 19 | |
KOŠICE |
Košice, Štefánikova |
21 |
26 |
Košice, Amurská |
12 |
22 | |
Veľká Ida, Letná | 68 | 37 | |
Banskobystrický |
Banská Bystrica,Štefánik. náb. |
20 |
26 |
Banská Bystrica, Zelená |
0 |
16 |
|
Jelšava, Jesenského |
53 |
30 |
|
Hnúšťa, Hlavná |
5 |
21 |
|
Lučenec, Gemerská cesta | 19 | 24 | |
Zvolen, J. Alexyho |
1 |
19 |
|
Žarnovica, Dolná | 21 | 25 | |
Žiar nad Hronom, Jilemnického |
0 |
16 |
|
Bratislavský kraj |
Malacky, Mierové nám.* |
0 |
22 |
Pezinok, Obrancov mieru | 3 | 16 | |
Rohožník, Senická cesta * | 1 | 21 | |
Rovinka | 0 | 19 | |
Senec, Boldocká | 8 | 20 | |
Košický |
Kojšovská hoľa | ||
Trebišov, T.G. Masaryka | 10 | 22 | |
Strážske, Mierová |
5 |
20 |
|
Krompachy, SNP |
13 |
23 |
|
Nitriansky kraj |
Nitra, Janíkovce |
1 |
17 |
Nitra, Štúrova |
2 |
22 |
|
Komárno, Vnútorná Okružná | 12 | 24 | |
Plášťovce | 36 | 27 | |
Prešovský |
Gánovce Meteo. st. | ||
Humenné, Nám. slobody |
8 |
23 |
|
Prešov, arm. gen. Ľ. Svobodu |
15 |
25 |
|
Vranov nad Top., M.R.Štefánika |
7 |
20 |
|
Stará Lesná, AÚ SAV, EMEP |
0 |
11 |
|
Starina Vodná nádrž, EMEP | |||
Kolonické sedlo |
1 |
15 |
|
Poprad, Železničná | 1 | 17 | |
Bardejov, Pod Vinbargom | 2 | 20 | |
Trenčiansky |
Prievidza, Malonecpalská |
4 |
17 |
Bystričany, Rozvodňa SSE |
3 |
19 |
|
Handlová, Morovianska cesta |
1 | 16 | |
Púchov, 1.mája | 10 | 22 | |
Trenčín, Hasičská |
8 |
23 |
|
Trnavský |
Senica, Hviezdoslavova |
2 |
19 |
Trnava, Kollárova |
4 |
21 |
|
Topoľníky, Aszód, EMEP |
3 |
17 | |
Sereď, Vinárska | 6 | 19 | |
Žilinský |
Chopok, EMEP | ||
Liptovský Mikuláš, Školská | 6 | 19 | |
Martin, Jesenského |
10 |
26 |
|
Oščadnica | 9 | 22 | |
Ružomberok, Riadok |
17 |
23 |
|
Žilina, Obežná |
18 |
24 |
Poznámka:
Označenie výťažnosti: ≥ 90 % platných meraní Červenou farbou je vyznačené prekročenie limitnej hodnoty
* monitorovaciu stanicu Malacky nahradila AMS v Rohožníku
Zdroj: SHMÚ
Táto znečisťujúca látka sa monitorovala na 48 staniciach. Minimálny požadovaný rozsah monitorovania bol splnený. Monitorovanie PM10 bolo zabezpečené ekvivalentnou, kontinuálnou metódou oscilačnej mikrováhy (prístroje TEOM) a metódou absorpcie beta žiarenia (prístroje BAM). Požadovaný počet platných nameraných údajov (90 %) bol dosiahnutý na 47 monitorovacích staniciach. Monitorovaciu stanicu Malacky nahradila AMS v Rohožníku.
V roku 2022 neprišlo na žiadnej monitorovacej stanici k prekročeniu limitnej hodnoty 40 μg·m–3 pre priemernú ročnú koncentráciu PM10. Najvyššie hodnoty tohto ukazovateľa zaznamenali Veľká Ida, Letná (37 μg·m–3) a Jelšava, Jesenského (30 μg·m–3). Prekročenia limitnej hodnoty na ochranu ľudského zdravia pre 24-hodinové koncentrácie sa vyskytli na troch AMS (Jelšava, Jesenského, Veľká Ida, Letná a Plášťovce), pričom najviac prekročení bolo zaznamenaných v januári, marci a v decembri. Najvyšší podiel prekročení mali aglomerácia Košice (zahŕňa aj blízku priemyselnú stanicu vo Veľkej Ide) a zóna Banskobystrický kraj. V auguste bolo vo Veľkej Ide 12 prekročení, z toho dve (24. a 25. 8. 2023) boli pravdepodobne zapríčinené diaľkovým prenosom prachu zo suchých oblastí. V týchto dňoch boli zaznamené prekročenia na ďalších 8 AMS na východnom Slovensku.
Počty prekročení limitnej hodnoty pre priemernú dennú koncentráciu PM10
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Banská Bystrica, Štefánik. náb. |
41 |
28 |
67 |
39 |
25 |
23 |
38 |
20 |
Jelšava, Jesenského |
39 |
35 |
82 |
74 |
61 |
44 |
68 |
53 |
Plášťovce |
|
|
|
|
|
|
23 |
36 |
Košice, Štefánikova |
30 |
19 |
55 |
44 |
42 |
19 |
28 |
21 |
Veľká Ida, Letná |
71 |
38 |
62 |
63 |
45 |
22 |
56 |
68 |
Trenčín, Hasičská |
43 |
35 |
41 |
37 |
21 |
17 |
18 |
8 |
Zdroj: SHMÚ
Smogový varovný systém je jedným z mechanizmov, ktorých cieľom je ochrana zdravia obyvateľstva pri krátkodobom zhoršení kvality ovzdušia, pričom sa vyhodnocuje prekročenie informačného prahu pre SO2, NO2, O3 a PM10, resp. výstražného prahu pre O3 a PM10. Oznámenie o vzniku smogovej situácie sa vydá pri prekročení informačného prahu a výstraha pred závažnou smogovou situáciou pri prekročení výstražného prahu, ak súčasne podľa vývoja znečistenia ovzdušia a na základe meteorologickej predpovede nie je odôvodnené predpokladať zníženie koncentrácie danej znečisťujúcej látky v priebehu nasledujúcich 24 hodín pod hodnotu výstražného prahu. Jednotlivé znečisťujúce látky majú v smogovom varovnom systéme odlišné nastavenie – informačný (resp. výstražný) prah pre prízemný ozón je prekročený, ak priemerná hodinová koncentrácia presiahne hodnotu 180 μg⋅m–3 (resp. 240 μg⋅m–3 ). Pre NO2 a SO2 je stanovený iba výstražný prah, ktorý je prekročený, ak tri po sebe nasledujúce priemerné hodinové koncentrácie prekročia stanovenú prahovú hodnotu (500 μg⋅m–3 pre SO2 a 400 μg⋅m–3 pre NO2). V prípade PM10 je parametrom 12-hodinový kĺzavý priemer, pričom informačný prah má hodnotu 100 μg⋅m–3 a výstražný 150 μg⋅m–3.
2021 | 2022 | |||
Stanica | Trvanie prekročenia (h) | Trvanie prekročenia (h) | ||
Informačného prahu | Výstražného prahu | Informačného prahu | Výstražného prahu | |
Bratislava, Trnavské Mýto |
13 |
0 |
0 |
0 |
Košice, Amurská |
6 |
0 |
0 |
0 |
Veľká Ida, Letná |
91 |
0 |
72 |
0 |
Banská Bystrica, Štefánik. náb. |
42 |
0 |
33 | 0 |
Jelšava, Jesenského |
138 |
0 |
85 |
0 |
Rovinka, mobilná AMS |
- |
0 |
0 |
0 |
Krompachy, SNP |
9 |
0 |
15 |
0 |
Ružomberok, Riadok |
10 |
0 |
15 |
0 |
Martin , Jesenského |
9 |
0 |
6 |
0 |
Zdroj: SHMÚ
Dominantným zdrojom emisií PM10 je vykurovanie domácností hlavne tuhým palivom, ktoré predstavuje viac než 60 % celkových emisií PM10. Emisie PM10 z cestnej prepravy predstavujú menej ako 10 %, napriek tomu je ich vplyv na kvalitu ovzdušia v blízkosti vyťažených cestných komunikácií nezanedbateľný. Veľké a stredné priemyselné zdroje a systémová energetika tvoria približne 10 % emisií PM10, menšou mierou sa podieľa nakladanie s odpadmi a poľnohospodárstvo. Problematika modelovania PM chemicko- transportným, či rozptylovým modelom je komplikovaná aj relatívne výrazným, aj keď časovo obmedzeným vplyvom aktivít, ktorých emisie je zložité vyčísliť a aspoň približne lokalizovať v priestore a čase – napríklad stavebné a búracie práce, poľnohospodárske práce ako napríklad orba, či žatva a nedovolené spaľovanie poľnohospodárskych zvyškov aj odpadu. Priestorové rozloženie koncentrácií PM10 na Slovensku bolo vypočítané modelom RIO. Limitná hodnota pre priemernú ročnú koncentráciu (40 μg·m–3) nebola v tomto priestorovom rozlíšení modelu nikde prekročená. Najvyššie koncentrácie PM10 sa vyskytujú v dolinách stredného Slovenska, Gemera, Šariša, Spiša, okolia Košíc a na severozápade Slovenska. Na mape je zobrazený počet dní, počas ktorých bola prekročená priemerná denná limitná hodnota koncentrácií PM10 rovnajúca sa 50 μg·m–3. Takýchto dní nesmie byť viac ako 35 v roku. Na mape vidíme, že túto podmienku nespĺňajú doliny na Gemeri v okolí Jelšavy, okolie Veľkej Idy, južné Slovensko v okolí Plášťoviec a oblasti na severozápadnom Slovensku, najmä na Orave a dolnom Liptove. Vyšší počet prekročení majú spravidla slabšie vetrané kotlinové oblasti Slovenska s vysokým podielom tuhých palív na lokálnom vykurovaní.
Počet dní s prekročením limitnej hodnoty pre 24-hodinovú koncentráciu PM10 (2022)
Zdroj: SHMÚ