Dátum poslednej aktualizácie:15.12.2023
Indikátor poskytuje informácie o podiele využívaných podzemných vôd z celkových dokumentovaných využiteľných množstiev podzemných vôd a vývoj v odberoch podzemných vôd.
Zelenšie Slovensko - Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 (2019)
Udržateľné využívanie vôd a efektívna ochrana vodných zdrojov
Cieľ: Dosiahne sa dobrý stav a potenciál vôd na všetkých vodných útvaroch, aj prostredníctvom obnovy riečnych ekosystémov
1. Dostatok čistej vody pre všetkých
1.1. Zabrániť znečisťovaniu vôd
- Posilnenie a zefektívneni kontrol kontrol, dokladovanie legálnej likvidácie odpadových vôd a hrozba reálne účinných sankcií pomôže obmedziť nelegálne vypúšťané odpadové vody z domácností, obchodu a služieb, ale aj priemyslu, či priesaky z environmentálnych záťaží a poľnohospodárska činnosť, ktoré významným spôsobom znečisťujú povrchové a podzemné vody.
1.3. Odstrániť nepriaznivé vplyvy na vodné toky
- Z hľadiska vplyvu na stav vôd rozoznávame tri hlavné skupiny významných hydromorfologických zmien, a to narušenie pozdĺžnej spojitosti riek a biotopov, narušenie priečnej spojitosti mokradí a inundácií stokom a iné morfologické zmeny a hydrologické zmeny. Nedostatočný hydromorfologický stav je jednou z prekážok dosiahnutia dobrého ekologického stavu vodných tokov. Je preto nevyhnutné zamerať sa na revitalizáciu a renaturalizáciu vodných tokov a priľahlej riečnej krajiny a zabezpečiť spojitosť vodných tokov, čo je jednou zo základných podmienok fungovania riečnych ekosystémov.
- Nastaví sa prioritizácia revitalizácie melioračných kanálov v závislosti od ich funkčnosti a využívania. Melioračné zariadenia, ktoré sú významným doplnkovým zdrojom vody, budú sfunkčnené, naopak nepotrebné, prípadne neúčinné odvodňovacie kanály budú ponechané bez zásahov ich spontánnej revitalizácii.
Koncepcia vodnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 s výhľadom do roku 2050 (2022)
Koncepcia formuluje opatrenia v desiatich oblastiach intervencie a k nim sú priradené ukazovatele a časový rámec plnenia jednotlivých opatrení. Dosiahnutie cieľovej hodnoty je vo všeobecnosti uvažované pre rok 2030, ak nie je uvedený iný časový rámec. V prípade ukazovateľov, kde nie je známa východisková hodnota, je uvedený očakávaný trend vývoja (stúpajúci/klesajúci).
Koncepcia vodnej politiky sa zameriava na desať prioritných oblastí, ktorú sú vzájomne prepojené a na oblasť využívania vôd je zameraná kapitola:
3. Udržateľné využívanie vôd
Cieľ 3.1. Udržateľné a efektívne využívanie povrchových a podzemných vôd bez ohrozenia ich množstva a kvality
Cieľ 3.2. Funkčný krízový manažment v období sucha a nedostatku vody
Vodný plán Slovenska na roky 2022 - 2027 (2022)
Environmentálnym cieľom pre útvary povrchovej vody je vykonanie opatrení na:
Environmentálnym cieľom pre útvary podzemnej vody je vykonanie opatrení na:
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Odbery podzemných vôd zaznamenali pokles. Pokles zaznamenali aj odbery podľa účelu využitia. | V odberoch podzemných vôd bol zaznamenaný nárast okrem roku 2020, kedy došlo k miernemu poklesu. Pokles zaznamenali aj odbery podľa účelu využitia. | Odbery podzemných vôd narástli a zvýšili sa aj odbery podľa účelu využitia. |
V roku 2022 bolo v SR na základe hydrologického hodnotenia a prieskumov k dispozícii 79 342,58 l.s-1 využiteľných množstiev podzemných vôd. V porovnaní s predošlým rokom 2021 bol zaznamenaný nárast využiteľných množstiev podzemných vôd v dôsledku schválenia využiteľných množstiev pri nových zdrojoch, a to o 811,2 l.s-1 , t.j. o 1,03 %. V dlhodobom hodnotení nárast využiteľných množstiev oproti roku 1990 predstavuje 853,46 l.s-1, t.j. 1,08 %.
Najväčšie odbery podzemnej vody boli dokumentované zo zdrojov na lokalitách Vlčie hrdlo (Slovnaft), Ostrovné Lúčky, Gabčíkovo, Jelka, Karlova ves -Sihoť, Šamorín, Petržalka - Pečniansky les. Medzi najvýznamnejšie pramene z hľadiska využívania patria pramene v Harmanci, Necpaloch (Lazce), Jergaloch, Motešiciach, Slatinke nad Bebravou, Vyšnom Slavkove, Vitanovej, Drienovci, Turni nad Bodvou a ďalších.
Vodárenské účely |
Potravinársky priemysel |
Ostatný priemysel |
Poľn. a živoč. výroba |
Rastl. výroba, závlahy |
Sociálne potreby | Ostatné | Spolu | |
1995 | 14 373,10 | 390,60 | 2 327,20 | 727,10 | 25,00 | 286,50 | 202,70 | 18 332,20 |
2000 | 11 188,38 | 321,23 | 1 177,18 | 446,78 | 18,20 | 432,99 | 632,66 | 14 217,42 |
2001 | 10 480,56 | 330,04 | 1 121,80 | 427,14 | 15,34 | 402,70 | 620,33 | 13 397,91 |
2002 | 10 201,77 | 311,24 | 1 101,19 | 392,86 | 34,78 | 323,09 | 648,24 | 13 013,17 |
2003 | 10 064,94 | 329,51 | 999,29 | 385,49 | 380,87 | 320,74 | 822,52 | 13 303,36 |
2004 | 9 431,53 | 322,04 | 901,65 | 320,51 | 65,17 | 327,02 | 832,93 | 12 200,85 |
2005 | 9 159,87 | 288,25 | 856,75 | 308,82 | 95,07 | 279,72 | 878,98 | 11 867,46 |
2006 | 8 836,13 | 295,62 | 852,34 | 275,80 | 94,96 | 340,15 | 970,20 | 11 665,20 |
2007 | 8 441,59 | 383,87 | 891,32 | 267,84 | 146,25 | 333,44 | 901,65 | 11 365,96 |
2008 | 8 468,82 | 284,98 | 823,02 | 253,29 | 67,52 | 271,23 | 953,23 | 11 122,09 |
2009 | 8 475,40 | 268,13 | 762,18 | 232,07 | 93,80 | 249,44 | 963,58 | 11 044,60 |
2010 | 8 295,00 | 265,00 | 781,00 | 217,20 | 48,70 | 245,40 | 967,20 | 10 819,50 |
2011 | 8 071,10 | 206,20 | 802,20 | 210,20 | 81,10 | 237,80 | 993,20 | 10 601,80 |
2012 | 8 149,70 | 256,60 | 797,80 | 221,20 | 108,40 | 218,40 | 967,25 | 10 719,40 |
2013 | 7 886,40 | 261,60 | 769,80 | 220,90 | 100,80 | 205,50 | 993,80 | 10 438,80 |
2014 | 7 674,20 | 238,60 | 752,70 | 227,00 | 120,60 | 190,40 | 983,80 | 10 187,30 |
2015 | 7 701,70 | 258,50 | 787,10 | 200,10 | 134,40 | 200,50 | 1 048,1 | 10 330,20 |
2016 | 7 626,70 | 243,70 | 788,50 | 211,80 | 103,70 | 242,80 | 1 006,4 | 10 223,60 |
2017 | 7 854,60 | 232,70 | 809,70 | 226,30 | 183,90 | 232,20 | 1 063,9 | 10 607,30 |
2018 | 7 843,90 | 250,10 | 831,20 | 227,80 | 107,70 | 192,50 | 1 292,6 | 10 745,80 |
2019 | 7 786,81 | 265,68 | 798,59 | 227,54 | 198,03 | 206,34 | 1 259,8 | 10 742,85 |
2020 | 7 740,01 | 245,69 | 755,79 | 222,35 | 205,48 | 203,39 | 1 205,9 | 10 578,58 |
2021 | 7 951,97 | 265,69 | 769,08 | 227,23 | 195,63 | 195,67 | 1 268,4 | 10 873,80 |
2022 | 8 015,81 | 225,80 | 782,32 | 229,60 | 229,78 | 205,22 | 1 475,2 | 11 163,74 |