Dátum poslednej aktualizácie13.12.2023
Limitné hodnoty na hodnotenie úrovne znečistenia ovzdušia podľa vyhlášky MŽP SR č. 250/2023 Z. z. o kvalite ovzdušia
Znečisťujúca látka | Priemerované obdobie | Limitná hodnota |
Častice PM10 | 1 deň | 50 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 35-krát za kalendárny rok |
kalendárny rok | 40 µg/m3 | |
Častice PM2,5 | kalendárny rok | Od 1. januára 2020: 20 µg/m3 |
SO2 | 1 h | 350 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 4-krát za kalendárny rok |
1 deň | 125 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 3-krát za kalendárny rok |
|
NO2 | 1 h | 200 µg/m3 sa nesmie prekročiť viac ako 18-krát za kalendárny rok |
kalendárny rok | 40 µg/m3 | |
CO | Najväčšia denná 8-hodinová stredná hodnota1) | 10 mg/m3 |
Pb | kalendárny rok | 0,5 µg/m3 |
Benzén | kalendárny rok | 5 µg/m3 |
Poznámka:
1)Najväčšia denná 8-hodinová stredná koncentrácia sa vyberie preskúmaním 8-hodinových pohyblivých priemerov vypočítaných z hodinových údajov a aktualizovaných každú hodinu. Každý takto vypočítaný 8-hodinový priemer sa priradí ku dňu, v ktorom končí, t. j. prvým výpočtovým obdobím pre ktorýkoľvek jedendeň je obdobie od 17.00 hod. predchádzajúceho dňa do 1.00 hod. daného dňa; posledným výpočtovým obdobím pre ktorýkoľvek jeden deň je obdobie od 16.00 hod. do konca daného dňa.
Európska zelená dohoda predstavuje plán Európskej komisie na ekologickú transformáciu hospodárstva Európskej únie v záujme udržateľnej budúcnosti. Jej primárnym cieľom je zabezpečiť, aby do roku 2050 bola Európa vôbec prvý klimaticky neutrálny kontinent. Daný dlhodobý cieľ znamená, že sa do roku 2050 EÚ transformuje na spravodlivú a prosperujúcu spoločnosť s moderným a konkurencieschopným hospodárstvom, ktoré efektívne využíva zdroje, kde budú čisté emisie skleníkových plynov na nule a kde hospodársky rast nezávisí od využívania zdrojov.
Kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie. Dosiahne sa to znížením množstva emisií oproti roku 2005 – SO2 o 82 %, NOx o 50 %, NMVOC o 32 %, NH3 o 30 % a PM2,5 o 49 %. Postupne bude utlmená výroba elektriny z uhlia. Vykurovanie v domácnostiach a doprava v mestách sa posunú k environmentálne prijateľnejším alternatívam. Posilní sa princíp uplatňovania BAT v priemysle, v energetike, ale aj v poľnohospodárstve a v ďalších odvetviach aj pre menšie zariadenia. Národný program znižovania znečisťovania bude zameraný na nákladovo efektívne opatrenia redukcie emisií. Ochrana ovzdušia sa bude riadiť zásadou „znečisťovateľ platí“. Zváži sa zavedenie systému obchodovania s emisnými kvótami pre látky znečisťujúce ovzdušie. Systém poplatkov za znečisťovanie ovzdušia bude nastavený efektívne a motivačne.
2.1.3. Mobilizácia priemyslu v záujme čistého a obehového hospodárstva
Komisia bude čerpať zo skúseností, ktoré získala pri hodnotení súčasných právnych predpisov o kvalite ovzdušia. Okrem toho navrhne, aby sa posilnili ustanovenia o monitorovaní, modelovaní a plánoch kvality ovzdušia s cieľom pomôcť miestnym orgánom dosiahnuť čistejšie ovzdušie. Komisia navrhne najmä revíziu noriem kvality ovzdušia, aby sa lepšie zosúladili s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie
2.1.5. Urýchlenie prechodu na udržateľnú a inteligentnú mobilitu
Najmä v mestách by sa malo znečisťovanie dopravou radikálne znížiť. Otázka emisií a preťaženia v mestách, ako aj zlepšovania verejnej dopravy by sa mala vyriešiť kombináciou viacerých opatrení. V prípade vozidiel so spaľovacím motorom navrhne Komisia prísnejšie normy pre emisie látok znečisťujúcich ovzdušie
2.1.8. Ambícia nulového znečistenia pre netoxické prostredie
Komisia bude čerpať zo skúseností, ktoré získala pri hodnotení súčasných právnych predpisov o kvalite ovzdušia. Okrem toho navrhne, aby sa posilnili ustanovenia o monitorovaní, modelovaní a plánoch kvality ovzdušia s cieľom pomôcť miestnym orgánom dosiahnuť čistejšie ovzdušie. Komisia navrhne najmä revíziu noriem kvality ovzdušia, aby sa lepšie zosúladili s odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie
Ciele pre čisté ovzdušie:
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Bol zaznamenaný jednoznačne pozitívny trend. |
Merané koncentrácie sú dlhodobo pod limitnou hodnotou. |
Merané koncentrácie sú dlhodobo pod limitnou hodnotou. |
AGLOMERÁCIA |
|
Ochrana zdravia |
|
Znečisťujúca látka |
NO2 |
||
Doba spriemerovania |
1 hod |
1 rok |
|
Parameter | počet prekročení | priemer | |
Limitná hodnota (µg.m–3) |
200 |
40 |
|
Maximálny počet povolených prekročení |
18 |
||
BRATISLAVA |
Bratislava, Kamenné nám. |
|
|
Bratislava, Trnavské Mýto |
0 |
31 |
|
Bratislava, Jeséniova |
0 |
9 |
|
Bratislava, Mamateyova |
0 |
16 | |
Bratislava, Púchovská | 0 | 13 | |
KOŠICE |
Košice, Štefánikova |
0 |
22 |
Košice, Amurská |
|
|
|
Veľká Ida, Letná | |||
Banskobystrický |
Banská Bystrica,Štefánik. náb. |
2 |
24 |
Banská Bystrica, Zelená |
0 |
8 |
|
Jelšava, Jesenského |
0 |
8 | |
Hnúšťa, Hlavná |
|
|
|
Lučenec, Gemerská cesta | 0 | 15 | |
Zvolen, J. Alexyho |
|
|
|
Žarnovica, Dolná | 0 | 11 | |
Žiar nad Hronom, Jilemnického |
|
|
|
Bratislavský kraj |
Malacky, Mierové nám.2) |
0 |
21 |
Pezinok, Obrancov mieru | 0 | 9 | |
Rohožník, Senická cesta 2) | 0 | 11 | |
Rovinka | 0 | 12 | |
Senec, Boldocká | 0 | 20 | |
Košický |
Kojšovská hoľa | 0 | 3 |
Trebišov, T.G. Masaryka | 0 | 11 | |
Strážske, Mierová |
|
|
|
Krompachy, SNP |
0 |
13 |
|
Nitriansky kraj |
Nitra, Janíkovce |
0 |
9 |
Nitra, Štúrova |
0 |
22 |
|
Komárno, Vnútorná Okružná* | 0 | 13 | |
Plášťovce | 0 | 7 | |
Prešovský |
Gánovce Meteo. st. | 0 | 8 |
Humenné, Nám. slobody |
0 |
9 |
|
Prešov, arm. gen. Ľ. Svobodu |
0 |
32 |
|
Vranov nad Top., M.R.Štefánika |
|
|
|
Stará Lesná, AÚ SAV, EMEP |
0 |
4 |
|
Starina Vodná nádrž, EMEP | 0 | 3 | |
Kolonické sedlo |
|
|
|
Poprad, Železničná | 0 | 15 | |
Bardejov, Pod Vinbargom | 0 | 10 | |
Trenčiansky |
Prievidza, Malonecpalská |
0 |
15 |
Bystričany, Rozvodňa SSE |
|
|
|
Handlová, Morovianska cesta |
|
|
|
Púchov, 1.mája | 0 | 10 | |
Trenčín, Hasičská |
0 |
26 |
|
Trnavský |
Senica, Hviezdoslavova |
|
|
Trnava, Kollárova |
0 |
28 |
|
Topoľníky, Aszód, EMEP |
0 |
5 |
|
Sereď, Vinárska | 0 | 13 | |
Žilinský |
Chopok, EMEP | 0 | 2 |
Liptovský Mikuláš, Školská | 0 | 13 | |
Martin, Jesenského |
0 |
17 |
|
Oščadnica* | 0 | 7 | |
Ružomberok, Riadok |
0 |
16 |
|
Žilina, Obežná |
0 |
20 |
Poznámka:
Označenie výťažnosti: ≥ 90 % platných meraní Červenou farbou je vyznačené prekročenie limitnej hodnoty
1) maximálna osemhodinová koncentrácia
2) monitorovacia stanica Malacky ukončila meranie 29. 4. 2022 a 5. 8. 2022 ju nahradila AMS v Rohožníku
Zdroj: SHMÚ
Táto znečisťujúca látka sa monitorovala na 40 staniciach. Minimálny požadovaný rozsah monitorovania bol splnený. Monitorovanie oxidov dusíka bolo zabezpečené kontinuálne, referenčnou metódou na všetkých 40 staniciach. Požadovaný počet platných nameraných údajov (90 %) bol dosiahnutý na 37 monitorovacích staniciach. Meranie NO2 na AMS Oščadnica začalo začiatkom roku 2022. Monitorovaciu stanicu Malacky nahradila AMS v Rohožníku. Požadovaný počet platných meraní nebol splnený na AMS Rovinka z dôvodu častých výpadkov elektrickej energie aporúch na elektrickej prípojke.
Oxidy dusíka
NO2 vzniká v ovzduší oxidáciou NO, ktorý je emitovaný z cestnej dopravy a rôznych priemyselných zdrojov. So vzdialenosťou zdroja – napríklad od cestnej komunikácie – sa preto výrazne mení podiel NO/NO2 v prospech NO2. V roku 2022 nebola prekročená ročná limitná hodnota 40 μg·m–3 pre NO2 na žiadnej monitorovacej stanici. Takisto neprišlo k prekročeniu limitnej hodnoty na ochranu ľudského zdravia pre hodinové koncentrácie tejto znečisťujúcej látky. V roku 2022 nenastal ani prípad prekročenia výstražného prahu pre NO2. Najvyšší ročný priemer zaznamenali dve dopravné stanice – Bratislava, Trnavské Mýto (31 μg·m-3) a Prešov, Arm. gen. L. Svobodu (32 μg·m-3).
Hoci podiel emisií z cestnej dopravy predstavuje okolo 35 % celkových emisií NOX, vplyv cestnej dopravy v blízkosti vyťažených cestných komunikácií na koncentrácie NO2 je podstatne významnejší ako vplyv ostatných druhov zdrojov, ktorých spaliny vypustené z komínov vo vyššej výške sa za obvyklých meteorologických podmienok efektívne rozptýlia. Priestorové rozloženie koncentrácií NO2 na Slovensku bolo vypočítané modelom RIO, pričom boli použité tieto pomocné priestorové dáta: výstupy z modelu AtmoStreet pre rok 2022 (34,7 %), ktorý uvažoval emisie z dopravy, z priemyslu a z lokálnych kúrenísk; nadmorská výška (8 %) a využitie krajiny16 (57,3 %). Po následnej úprave modelu metódou IDW-R a porovnaní s meraniami dostávame RMSE = 0,9 μg·m-3 a BIAS = –0,08 μg·m-3. Najvyššie koncentrácie sa vyskytujú v okolí veľkých miest, teda v miestach so zvýšenou intenzitou cestnej dopravy. Z obrázku možno vidieť, že v skúmanom rozlíšení nebola limitná hodnota pre priemernú ročnú koncentráciu (40 μg·m-3 ) v roku 2022 prekročená. Taktiež limitná hodnota pre priemernú hodinovú koncentráciu (200 μg·m-3 - táto hodnota nesmie byť prekročená viac ako 18-krát za kalendárny rok) nebola prekročená ani podľa nameraných ani modelovaných hodnôt koncentrácií.
Priemerné ročné koncentrácie NO2 [μg·m-3 ] v roku 2022
Zdroj: SHMÚ
Kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie. Dosiahne sa to znížením množstva emisií oproti roku 2005 - SO2 o 82 %, NOx o 50 %, NMVOC o 32 %, NH3 o 30 % a PM2,5 o 49 %