Národné výdavky na ochranu životného prostredia sú sledované za tri inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Za sektor verejnej správy dosiahli v roku 2020 857 mil. eur (48,7 %) za sektor korporácií 618 mil. eur (35,1 %) a za sektor domácností 286 mil. eur (16,2 %). Celkové národné výdavky na ochranu životného prostredia predstavujú 1 761 mil. eur, čo v porovnaní s rokom 2019 predstavuje pokles o 12,5 %.
Náklady podnikov a obcí na ochranu životného prostredia majú v medziročných porovnaniach rastúci trend. Náklady v roku 2022 v porovnaní s rokom 2005 narástli o 102,2 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástli o 25,9 %.
Najväčšie percento nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia v roku 2022 smerovalo do oblasti nakladania s odpadmi (67,3 %) a druhý najvyšší podiel mali náklady v oblasti nakladania s odpadovými vodami (17,4 %).
Aký je v SR podiel daní s environmentálnym aspektom na HDP?
Národné výdavky na ochranu životného prostredia sú sledované za tri hlavné inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Konkrétne je to sektor verejnej správy na všetkých úrovniach (orgány verejnej správy na všetkých úrovniach vrátane fondov sociálneho zabezpečenia, miestna samospráva (obecné, mestské a miestne úrady) a inštitúcie, ktoré sú financované plne alebo prevažne zo štátneho rozpočtu, t.j. rozpočtové a príspevkové organizácie), sektor korporácií - všetky podnikateľské subjekty zapísané v obchodnom registri a tretím sektorom sú domácnosti (patria sem domácnosti a tiež fyzické osoby podnikajúce na základe živnostenského zákona a iných právnych predpisov, nezapísané v obchodnom registri).
Celkové výdavky na ochranu životného prostredia dosiahli v roku 2020 sumu 1 761 mil. eur. V porovnaní s rokom 2008 vzrástli o 40,3 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 12,5 %.
Viac ako dve tretiny výdavkov pochádza zo zdrojov EÚ vrátane spolufinancovania (70 %), z prostriedkov štátneho rozpočtu 18 % a z Environmentálneho fondu je to 10 %, najmä v podobe kapitálových výdavkov.
Rok
|
Verejná správa
|
Korporácie
|
Domácnosti
|
Spolu
|
2018 | 889 | 713 | 241 | 1 843 |
2019 | 951 | 788 | 275 | 2 013 |
2020 | 857 | 618 | 286 | 1 761 |
Rok
|
Podiel v %
|
2018 | 2,1 |
2019 | 2,3 |
2020 | 2,0 |
Finančné ukazovatele ochrany životného prostredia sú v SR systematicky sledované Štatistickým úradom SR (ŠÚ SR) za podniky s počtom zamestnancov 20 a viac a za obce. Vyhodnocované sú celkové vynaložené náklady na ochranu životného prostredia (ŽP) zahrňajúce investície a bežné náklady a výnosy za poskytovanie služieb v súvislosti s ochranou ŽP iným subjektom, z predaja vedľajších alebo odpadových produktov a z predaja environmentálnych výrobkov.
Náklady podnikov a obcí na ochranu ŽP majú rastúci trend. V roku 2022 dosiahli sumu 1 582 725 tis. eur (v tom: investície 342 260 tis. eur, bežné náklady 1 240 465 tis. eur). V porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 102,2 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 25,9 %. Výnosy z ochrany ŽP dosiahli v roku 2022 sumu 1 551 988 tis. eur a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 16,8 %.
Graf. Vývoj nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia
Náklady na ochranu ŽP podnikov a obcí v oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd v roku 2022 dosiahli 33 663 tis. eur, v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 7 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 3,9 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadmi v roku 2022 dosiahli 1 065 704 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 vzrástli skoro štvornásobne a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 19,6 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadovými vodami v roku 2022 dosiahli 275 252 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 102,7 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 58,5 %.
V roku 2022 smeroval najvyšší podiel nákladov na ochranu ŽP do oblasti:
Za podniky a obce spolu
Za podniky
Za obce
Graf. Podiel nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia podľa oblastí
Podiel nákladov podnikov na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období kolísavý trend. V roku 2005 tvoril podiel 1,3 % HDP a v roku 2022 klesol na 1,15 % HDP. V roku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu o 0,19 percentuálneho bodu.
Podiel nákladov obcí na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období pomerne stály trend. V roku 2005 tvoril 0,25 % HDP a v roku 2022 stúpol na 0,3 % HDP. V roku 2022 nedošlo v porovnaní s predchádzajúcim rokom k zmene podielu.
Environmentálny fond
Environmentálny fond bol zriadený zákonom č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Hlavným poslaním fondu je poskytovanie finančných prostriedkov žiadateľom vo forme dotácií alebo úverov na podporu projektov v rámci činností zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni.
Medzi najvýraznejšie príjmy Environmentálneho fondu z poplatkov v roku 2022 patrili poplatky za obchodovanie s emisnými kvótami vo výške 342 521 410 eur. Poplatky za ukladanie odpadov tvorili príjem vo výške 30 422 314 eur. Pri využívaní prírodných zdrojov pochádzala najvyššia suma z poplatkov za odber podzemných vôd vo výške 10 597 430 eur.
V roku 2022 najvyšší príjem Environmentálneho fondu z pokút tvorili pokuty za porušenie zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania ŽP 874 693 eur, porušenia zákona o vodách 871 337 eur a porušenia zákona o odpadoch 526 851 eur.
Poplatky | eur |
Poplatky za znečisťovanie ovzdušia | 9 144 715 |
Poplatky (úhrady) za vydobyté nerasty | 2 091 060 |
Poplatky za uskladňovanie plynov a kvapalín | 1 619 408 |
Poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd | 3 065 308 |
Poplatky za odber podzemnej vody | 10 597 430 |
Poplatky (úhrady) za prieskumné územia | 162 191 |
Poplatky za uloženie odpadov | 30 422 314 |
Poplatky za obchodovanie s emisnými kvótami | 342 521 410 |
Spolu za poplatky | 399 623 836 |
Pokuty | |
Porušenie zákona o vodách | 871 337 |
Porušenie zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách | 1 300 |
Porušenie zákona o ochrane ovzdušia | 377 858 |
Porušenie zákona o ochrane prírody a krajiny | 151 223 |
Porušenie zákona o rybárstve | 9 762 |
Porušenie zákona o odpadoch | 526 851 |
Porušenie zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania ŽP | 874 693 |
Porušenie zákona o používaní genetických technológií a GMO | 38 950 |
Porušenie zákona o environmentálnom označovaní výrobkov | 1 000 |
Porušenie geologického zákona | 1 030 |
Porušenie zákona o obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne žijúcich rastlín (CITES) | 17 436 |
Blokové pokuty | 23 605 |
Penále – vody | 34 754 |
Porušenie zákona o obchodovaní s emisnými kvótami | 0 |
Priemyselné havárie | 5 500 |
Iné | 0 |
Spolu za pokuty, penále | 2 935 299 |
Spolu za poplatky, pokuty a penále | 402 559 135 |
Oblasť | Podoblasť | Počet dotácií | Poskytnutá podpora v roku 2022 |
A. Oblasť: Ochrana ovzdušia | A1: Podpora výroby tepla a teplej vody prostredníctvom využívania nízkoemisných zdrojov | 1 | 62 590 |
A2: Podpora výroby tepla, teplej vody a elektrickej energie prostredníctvom využívania obnoviteľných zdrojov | 1 | 173 313 | |
A3: Podpora projektov zameraných na zlepšenie kvality ovzdušia prostredníctvom adaptačných opatrení, najmä v oblastiach riadenia kvality ovzdušia | 8 | 1 259 873 | |
B. Oblasť: Ochrana a využívanie vôd | BK1:Rozšírenie, rekonštrukcia alebo intenzifikácia existujúcich čistiarní odpadových vôd | 3 | 910 455 |
BK2: Čistenie odpadových vôd v aglomeráciách od 2 000 do 10 000 ekvivalentných obyvateľov | 1 | 500 000 | |
BK4: Čistenie odpadových vôd v ostatných aglomeráciách do 2 000 ekvivalentných obyvateľov | 5 | 1 341 695 | |
BK5: Rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúcej stokovej siete | 3 | 449 402 | |
BV1: Budovanie verejného vodovodu využívajúceho už existujúce vodárenské kapacity | 2 | 146 075 | |
BV2: Budovanie verejného vodovodu s využitím malých vodárenskýchzdrojov | 0 | 0 | |
BV3: Rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúceho verejného vodovodu | 8 | 1 485 872 | |
BV4: Úprava a rekonštrukcia existujúcich vodárenských zdrojov a s tým spojených zariadení | 2 | 173 851 | |
BP1: Opatrenia na vodnom toku | 1 | 124 362 | |
BP2: Opatrenia mimo vodného toku | 0 | 0 | |
BR1: Rybárstvo | 0 | 0 | |
C. Oblasť: Rozvoj odpadového hospodárstva a obehového hospodárstva z pohľadu odpadov | C1: Triedený zber komunálneho odpadu | 29 | 2 070 718 |
C2: Predchádzanie vzniku biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov a zhodnocovanie biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov | 32 | 1 653 735 | |
C3: Zavedenie a zlepšovanie triedeného zberu v obciach a vybudovanie zberných dvorov a centier opätovného používani | 5 | 388 003 | |
D. Oblasť: Ochrana prírody, biodiverzity a krajiny | D2: Ochrana prirodzeného druhového zloženia ekosystémov | 2 | 61 084 |
D3: Realizácia schválených dokumentov starostlivosti | 1 | 179 567 | |
D5: Realizácia opatrení na dosiahnutie alebo udržiavanie priaznivého stavu chránených druhov a biotopov | 2 | 239 600 | |
D6: Realizácie opatrení, ktorých cieľom je naplniť, dosiahnuť a udržať poslanie zoologických záhrad | 1 | 102 000 | |
D7: Realizácia preventývnych opatrení proti vzniku škôd spôsobených medveďom hnedým | 6 | 560 053 | |
E. Oblasť: Environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta | E1: Budovanie priestorových kapacít | 18 | 1 457 956 |
E2: Realizácia výchovno-vzdelávacích a osvetových aktivít | 17 | 499 316 | |
F. Oblasť: Prieskum, výskum a vývoj zameraný na zisťovanie a zlepšenie stavu životného prostredia | F1: Prieskum, výskum a vývoj zameraný na zisťovanie a zlepšenie stavu životného prostredia | 1 | 140 904 |
L: Zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich verejných budov | L8: Zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich verejných budov | 79 | 17 219 555 |
NP: Ochrana a starostlivosť o životné prostredie na území národných parkov | NP1: Ochrana a starostlivosť o životné prostredie na území národných parkov | 7 | 289 327 |
POD: Program obnovy dediny | POD 1: Kvalita životného prostredia na vidieku | 56 | 316 008,63 |
POD 2: Zelená infraštruktúra a adaptačné opatrenia na zmiernenie dopadov zmeny klímy | 0 | 0 | |
POD 3: Environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta | 25 | 135 600,57 | |
POP: Program ochrany prírody | POP 1: Praktická starostlivosť a manažment osobitne chránených častí prírody a krajiny | 9 | 45 424,19 |
POP 2: Podpora infraštruktúry ochrany prírody a udržateľných foriem turizmu | 6 | 44 717,5 | |
POP 3: Výchova a informovanosť v ochrane prírody | 10 | 71 009,85 |
V rámci Zeleného vzdelávacieho fondu, ktorý je nástrojom na podporu rozvoja environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety na území Slovenskej republiky bolo v roku 2022 prostredníctvom Slovenskej agentúry životného prostredia formou dotácie podporených 44 projektov v sume 203 190 eur.
V roku 2022 boli Environmentálnym fondom vyhlásené 2 cielené výzvy, ktorými bolo podporených 33 projektov v celkovej sume 49 776 377 eur. Výzva č. B-1/2022 bola vyhlásená v oblasti ochrany a využívania vôd v nadväznosti na material "Financovanie rozvoja verejných vodovodov (s dôrazom pre obce do 2 000 obyvateľov) a verejných kanalizácií (s dôrazom pre obce v aglomeráciách do 2 000 ekvivalentných obyvateľov) v Slovenskej republike pre roky 2020 - 2030" a výzva č. EP-1/2022 bola zameraná na zefektívnenie odhaľovania environmentálnej trestnej činnosti a výkonu štátneho dozoru v oblasti starostlivosti o životné prostredie.
Výzvy | Programové aktivity | Počet dotácií | Poskytnutá podpora v roku 2022 |
Výzva č. B-1/2022 | Vodárenský zdroj - budovanie, úprava a rekonštrukcia | 0 | 0 |
Vodovodná sieť (verejný vodovod) - budovanie, rozšírenie alebo rekonštrukcia | 2 | 1 528 541 | |
Budovanie systému verejných vodovodov | 3 | 2 410 335,97 | |
Čistiareň odpadových vôd - budovanie, rozšírenie, rekonštrukcia alebo intenzifikácia | 4 | 3 344 660,57 | |
Stoková sieť - budovanie, rozšírenie alebo rekonštrukcia | 15 | 29 625 572,73 | |
Budovanie verejných kanalizácií | 5 | 9 657 231,92 | |
Kanalizácia a vodovod v 1 ryhe | 3 | 3 060 034,42 | |
Vodozádržné opatrenia v krajine a sídlach | 0 | 0 | |
Výzva č. EP-1/2022 | Zefektívnenie odhaľovania environmentálnej trestnej činnosti a výkonu štátneho dozoru v oblasti starostlivosti o životné prostredie | 1 | 150 000 |
Operačný program Kvalita životného prostredia (2014 - 2020) (OP KŽP)
OP KŽP predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci zo štrukturálnych fondov EÚ a Kohézneho fondu v programovom období 2014 – 2020 v oblasti udržateľného a efektívneho využívania prírodných zdrojov, zabezpečujúceho ochranu životného prostredia, aktívnu adaptáciu na zmenu klímy a podporu energeticky efektívneho nízkouhlíkového hospodárstva.
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty k 31.12.2022 | Čerpanie k 31.12.2022 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | |||
PO 1 Udržateľné využívanie prírodných
zdrojov prostredníctvom environmentálnej infraštruktúry
|
1 535 798 465 | 154 838 802 | 1 270 571 868 | 852 169 087 | 90 259 265 | 55,5 |
PO 2 Adaptácia na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy so
zameraním na ochranu pred povodňami
|
188 063 796 | 32 144 297 | 141 711 142 | 64 338 342 | 10 354 292 |
34,2 |
PO 3 Podpora riadenia rizík, riadenia mimoriadnych
udalostí a odolnosti proti mimoriadnym udalostiam ovplyvneným zmenou klímy
|
243 896 216 | 40 171 209 | 219 445 962 | 149 754 181 | 26 411 309 | 61,4 |
PO 4 Energeticky efektívne nízkouhlíkové
hospodárstvo vo všetkých sektoroch
|
787 772 813 | 86 319 085 | 748 993 335 | 566 150 239 | 67 306 010 | 71,9 |
PO 5 Technická pomoc | 77 000 000 | 15 775 942 | 74 959 200 | 71 681 408 | 14 687 400 | 93,1 |
Prioritná os
|
Alokácia na celé programové obdobie
|
Zazmluvnené projekty
k 31.12.2022 (eur)
|
Čerpanie k 31.12.2022
|
Čerpanie v %
(Zdroje EÚ)
|
||
Zdroje EÚ
|
Štátny rozpočet
|
Zdroje EÚ
|
Štátny rozpočet
|
|||
PO 4 Obnova, zachovanie
a posilnenie
ekosystémov, ktoré súvisia s
poľnohospodárstvom
|
934 220 763 | 311 406 921 | 1 171 027 916,73 | 738 099 293,86 | 246 033 097,96 |
79,0
|
PO 5 Propagácia efektívneho
využívania zdrojov a podpora
prechodu na nízkouhlíkové
hospodárstvo odolné voči
zmene klímy v odvetví
poľnohospodárstva
|
14 690 651,25 | 4 896 883,75 | 8 116 046,65 | 870 113,72 | 290 037,91 |
5,9
|
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty k 31.12.2022 | Čerpanie k 31.12.2022 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | |||||||||
PO 2-Podpora akvakultúry, ktorá je environmentálne udržateľná, efektívne využíva zdroje, je inovačná, konkurencieschopná a založená na znalostiach | 5 321 319 | 1 773 774 | 1 580 236,38 | 526 745,46 | 1 034 913,68 | 344 971,23 | 19,5 |
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty | Čerpanie k 31.12.2022 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | |||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | ||||||||
PO 1-Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch | 428 473 510 | 65 010 346 | 534 357 049 | 70 966 460 | 175 886 809 | 30 033 849 | 41,1 | ||||||
PO 4-Zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie | 296 892 776 | 56 970 881 | 337 901 841 | 65 144 403 | 242 934 179 | 51 021 424 | 81,8 | ||||||
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty počet/(eur) | Čerpanie k 31.12.2022 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||||
Zdroje EÚ | Národné financovanie | Zdroje EÚ | Národné financovanie | |||||
PO 3-Nízkouhlíkové hospodárstvo | 3.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zaoberajúcich sa prechodom na nízkouhlíkové hospodárstvo. | 823 308,3 | 0 | 6/968 598 | 744 010,11 | 0 | 90,4 | |
PO 4-Životné prostredie a efektívne využívanie zdrojov | 4.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS v oblasti ochrany a rozvoja prírodného a kultúrneho dedičstva | 618 856,1 | 0 | 4/728 066 | 548 293,81 | 0 | 88,6 | |
4.2 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zameraných na zvyšovanie efektívnosti využívania zdrojov, zelený rast a ekoinovácie a riadenie environmentálneho správania.
|
205 290,3 | 0 | 1/241 518 | 177 575,63 | 0 |
86,5
|
Spoločenské výzvy | Prioritná oblasť | Počet slovenských účastí k 31.12.2022 | Výška schváleného financovania pre slovenských partnerov k 31.12.2022 | |||||||||
Potravinová bezpečnosť, udržateľné poľnohospodárstvo a lesníctvo, výskum námorných, morských a vnútrozemských vôd a biohospodárstvo | 56 | 26 243 939 | ||||||||||
Bezpečná, čistá a efektívne využívaná energia | 76 | 9 426 716 | ||||||||||
Inteligentná, ekologická a integrovaná doprava | 78 | 7 114 485 | ||||||||||
Opatrenia v oblasti klímy, životného prostredia, efektívneho využívania zdrojov a suroviny | 39 | 6 530 687 | ||||||||||
Globálne výzvy | Prioritná oblasť | Počet slovenských účastí k 31.12.2022 | Výška schváleného financovania pre slovenských partnerov k 31.12.2022 | |||||||||
Zdravie | 10 | 1 856 794 | ||||||||||
Digitalizácia, priemysel a vesmír | 19 | 4 508 749 | ||||||||||
Klíma, energetika a mobilita | 19 | 6 922 576 | ||||||||||
Potraviny, biohospodárstvo, prírodné zdroje, poľnohospodárstvo a životné prostredie | 45 | 8 288 258 | ||||||||||
LIFE (2014 – 2020)
Program LIFE predstavuje finančný nástroj EÚ na podporu aktivít v oblasti ochrany životného prostredia a klímy, ktorý v rokoch 2014 – 2020 poskytne 3,46 miliardy eur. Program sa člení na 2 podprogramy a v rámci každého na 3 prioritné oblasti.
Viacročný pracovný program 2018 – 2020Pre obdobie 2018-2020 Európska komisia stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2018 – 2020 finančné krytie vo výške 1 657 063 000 eur, z toho 1 243 817 750 eur pre podprogram ŽP a 413 245 250 eur pre podprogram Ochrana klímy. Národné alokácie pre toto obdobie neboli určené.
V roku 2022 pokračovala implementácia projektov schválených v rámci programu LIFE 2014-2020. V roku 2022 Ministerstvo životného prostredia SR uzavrelo zmluvy o spolufinancovaní projektov LIFE zo štátneho rozpočtu s 8 príjemcami v rámci 4 tradičných projektov LIFE z výzvy Európskej komisie z roku 2019 v celkovej sume štátneho rozpočtu 3,2 mil. eur a zmluvy o spolufinancovaní so 6 príjemcami v rámci integrovaného projektu LIFE na zlepšenie stavu území sústavy NATURA 2000 na Slovensku vo výške štátneho rozpočtu 5,5 mil. eur.
Pre projekty z poslednej výzvy Európskej komisie z roku 2020 MŽP SR vydalo v roku 2022 rozhodnutia o schválení žiadostí o spolufinancovanie pre 5 príjemcov v rámci 2 tradičných projektov LIFE v celkovej sume prostriedkov zo štátneho rozpočtu 753 tis. eur.
Tabuľka. Implementácia programu LIFE (eur)
Schválené projekty LIFE (2014 – 2020)
|
|
Počet schválených projektov*
|
Výška financovania z LIFE**
|
Spolufinancovanie štátny rozpočet***
|
Čerpanie
štátny rozpočet k 31.12.2022 |
Podprogram
Životné prostredie
|
ŽP a efektívne využívanie zdrojov
|
4
|
1 701 810
|
335 776
|
272 312
|
Príroda a biodiverzita
|
17
|
26 704 602
|
9 410 017
|
3 870 566
|
|
Správa a informovanie v oblasti ŽP
|
2
|
191 674
|
105 416
|
40 000
|
|
Podprogram Ochrana klímy
|
Zmierňovanie zmeny klímy
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Adaptácia na zmenu klímy
|
2
|
2 848 557
|
2 058 664
|
907 631
|
|
Správa a informovanie v oblasti klímy
|
2
|
160 241
|
66 848
|
53 478
|
**výška poskytnutého príspevku zo zdrojov EÚ pre príjemcov zo SR
***výška zazmluvneného príspevku zo štátneho rozpočtu (iné ako integrované projekty)
Viacročný pracovný program 2021 – 2024
Pre obdobie 2021 - 2024 Európska komisia stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2021 – 2024 indikatívnu sumu alokácie na granty vo výške 2 357 270 000 eur, z toho 926 690 000 eur pre podprogram Príroda a biodiverzita, 599 290 000 eur pre program Obehové hospodárstvo a kvalita života, 419 070 000 eur pre podprogram Zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy a 412 220 000 eur pre podprogram Prechod na čistú energiu. Národné alokácie neboli určené.
V roku 2022 Európska komisia vyhlásila druhú výzvu na predkladanie žiadostí o grant LIFE s indikatívnym termínom uzatvárania grantových zmlúv s úspešnými žiadateľmi: jún - júl 2023. Európska komisia v roku 2022 uzavrela Grantovú zmluvu s koordinujúcimi príjemcami v rámci 2 slovenských projektov LIFE a v rámci 3 zahraničných projektov LIFE s účasťou subjektov zo SR. Okrem uvedeného Európska komisia uzavrela v roku 2022 Grantovú zmluvu pre slovenský integrovaný projekt LIFE zameraný na implementáciu Vodného plánu Slovenska vo vybraných povodiach s celkovým rozpočtom takmer 27,8 mil. Eur.
LIFE (2021-2027)
Dňa 29. apríla 2021 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 2021/783, ktorým sa zriaďuje program pre životné prostredia a ochranu klímy LIFE (2021-2027).
Program LIFE je nástrojom EÚ na financovanie opatrení v oblasti životného prostredia a klímy. Alokácia programu LIFE pre roky 2021-2027 predstavuje 5,432 miliardy eur. Program sa člení na 4 podprogramy v rámci 2 oblastí. Štruktúra programu LIFE je nasledovná:
oblasť „Životné prostredie“, ktorá zahŕňa:
1. podprogram „Príroda a biodiverzita“;
2. podprogram „Obehové hospodárstvo a kvalita života“
oblasť „Opatrenia v oblasti klímy“, ktorá zahŕňa:
3. podprogram „Zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy“;
4. podprogram „Prechod na čistú energiu“
Granty EHP a Nórska
MŽP SR, ako správca programu Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy (Program SK-Klíma) sa spolu s donorskými programovými partnermi z Nórska aktívne spolupodieľa na dosiahnutí cieľa Programu SK-Klíma, ktorým je prispieť k zmierneniu zmeny klímy a zníženiu zraniteľnosti voči zmene klímy. Cieľ sa napĺňa prostredníctvom dvoch programových výstupov. Implementácia Programu SK-Klíma je podporovaná z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru (FM EHP) a Nórskeho finančného mechanizmu (NFM) do výšky 85%. Štátny rozpočet SR sa na financovaní podieľa 15%.
Napriek sťaženým externým ekonomickým faktorom Program SK-Klíma v roku 2022 dosiahol výrazný pokrok v implementácii programových priorít. Úroveň zazmluvnenia dosiahla 90 % alokácie pri realizácii 48 projektov. Vzhľadom na skutočnosť, že v rámci Programu SK-Klíma boli všetky vyhlásené výzvy uzavreté a disponibilné zdroje alokované, v roku 2022 sa kládol dôraz najmä na úspešnú implementáciu projektov a podporu posilnenia bilaterálnej spolupráce Slovenskej republiky s prispievateľskými štátmi Nórskom, Islandom a Lichtenštajnskom, zameraný na posilnenie vzájomných bilaterálnych vzťahov.
Stav implementácie Program SK-Klíma v predošlom roku 2021 bol veľmi priaznivý, boli spustené všetky plánované výzvy a bol ukončený výber projektov. V nadväznosti na ukončený výber projektov nerozdelené financie boli v súlade s Dodatkom č. 2 k Programovej dohode s účinnosťou od 23. marca 2022 prerozdelené v prospech výzvy ACC03 s názvom „Zvyšovanie povedomia o zmierňovaní a prispôsobovaní sa zmene klímy na školách“ (ClimaEdu), vďaka čomu boli podporené 2 ďalšie projekty. V mesiaci február 2022 boli uzatvorené projektové zmluvy pre 2 projekty, ktoré boli schválené v rámci výzvy č. 3, kód ACC05 „Zvyšovanie povedomia o zmierňovaní a prispôsobovaní sa zmene klímy (ClimaInfo)“, podporené z Nórskych grantov a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v celkovej výške grantu 446 222 eur. Rovnako vo februári 2022 došlo k uzatvoreniu projektových zmlúv pre 6 projektov, schválených v rámci výzvy č. 4, kód ACC04 „Obnova znehodnotených ekosystémov mokradí (ClimaLocal)“, projekty sú financované s podporou Nórskych grantov a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v celkovej výške 4 800 000 eur. Rok 2022 sa niesol v znamení výrazného zintenzívnenia implementácie projektov z pohľadu projektového cyklu, preto jednou z kľúčových úloh Správcu Programu SK-Klíma bolo systematické a efektívne monitorovanie implementácie všetkých projektov.
Program SK-Klíma nadobudnutím účinnosti projektových zmlúv vstúpil do fázy implementácie projektov, ktoré v kontexte zmeny klímy prispejú k zvyšovaniu povedomia o zmierňovaní a prispôsobovaní sa zmene klímy a budú realizované so zohľadnením princípov neformálneho učenia sa, a to spoločne v partnerstve s donorskými projektovými partnermi z Nórska. V dňoch 7. – 8. novembra 2022 sa uskutočnia návšteva vybraných realizovaných projektov v rámci Výboru pre spoluprácu Programu SK-Klíma za účasti programových partnerov Donorov, zástupcov Národného kontaktného bodu - Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, zástupcu Veľvyslanectva Nórskeho kráľovstva v Bratislave a zástupcov Správcu Programu SK-Klíma. Monitorovacia návšteva bola zameraná na projekty realizované v rámci slovenských miest a škôl z výziev ACC01, ACC02 a ACC03 na strednom Slovensku. Doterajšie výsledky v rámci jednotlivých výstupov Programu SK-Klima vykazujú pozitívny trend v napĺňaní stanovených cieľov, predpokladá sa, že predmetný trend bude pokračovať aj v roku 2023.
Prioritný sektor
|
Programová oblasť
|
Alokácia*
|
Čerpanie k 31. 12. 2022**
|
||||||||||||
Zdroje FM
|
Štátny rozpočet
|
Zdroje FM
|
Štátny rozpočet
|
||||||||||||
EHP
|
Nórsko
|
EHP
|
Nórsko
|
||||||||||||
Životné prostredie, energia, zmena klímy a nízkouhlíkové hospodárstvo
|
Zmiernená zmena klímy a znížená zraniteľnosť voči zmene klímy
|
5 000 000
|
13 216 000
|
3 214 000
|
1 158 133 |
3 673 140
|
852 578
|
||||||||
Bilaterálny fond
|
50 000
|
50 000
|
0
|
17 880
|
18 995
|
N/A***
|
|||||||||
* Alokácia predstavuje finančné prostriedky vyčlenené z programu pre konkrétnu prioritnú os a programovú oblasť, ktoré sa ďalej rozdeľujú na alokované prostriedky zo zdrojov Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu ako aj zo štátneho rozpočtu SR. V zmysle Dodatku č. 1 k Programovej dohode o financovaní Programu je pre program alokovaných 21 430 000 eur.
** Čerpanie k 31.12.2022 - čerpaná finančná čiastka použitá na ukončené projekty (k 31. 12. 2022) a projekty, ktoré prebiehali k 31. 12. 2022 od začiatku programového obdobia. Čerpanie celkových oprávnených výdavkov (COV) k 31. 12. 2022 predstavuje 4 831 273 eur z grantov EHP a NFM a 852 578 eur zo ŠR SR t.j. 5 683 851 eur COV.
*** Nedostupné dáta
Dane s environmentálnym aspektom | 2010 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Dane z energie | 1 228,88 | 1 773,70 | 1 897,15 | 1 965,02 | 2 099,75 | 2 068,22 | 2153,4 | 1951,7 |
daň z minerálnych olejov | 1 032,13 | 1 194,25 | 1 229,54 | 1 266,85 | 1 288,89 | 1 196,25 | 1237,04 | 1294,14 |
daň z elektriny | 15,54 | 11,86 | 11,18 | 10,95 | 12,33 | 11,89 | 10,02 | 11,6 |
daň z uhlia | 0,74 | 0,41 | 0,1 | 0,35 | 0,38 | 0,29 | 0,26 | 0,26 |
daň zo zemného plynu | 23,51 | 24,52 | 25,64 | 24,05 | 23,07 | 23,57 | 24,7 | 24,34 |
daň za umiestnenie jadrového zariadenia | 3,93 | 3,83 | 3,84 | 3,83 | 3,83 | 3,82 | 3,85 | 3,84 |
daň z úhrad za uskladňovanie plynov a kvapalín | 1,18 | 0,7 | 1,22 | 0,98 | 1,72 | 0,63 | 0,32 | 1,62 |
emisné kvóty | 0 | 64,73 | 57,42 | 86,98 | 229,69 | 244,18 | 241,82 | 275,89 |
zelená energia | 150,49 | 400,12 | 489,63 | 494,61 | 465,92 | 518,73 | 559,15 | 266,33 |
daň zo spotreby elektrickej energie určená na likvidáciu jadrových zariadení | 1,36 | 73,29 | 78,58 | 76,42 | 73,91 | 68,88 | 76,23 | 73,68 |
Dane z dopravy | 153,34 | 213,51 | 223,29 | 232,57 | 233,09 | 200,16 | 203,5 | 207,68 |
daň z motorových vozidiel - cestná daň | 122,04 | 145,18 | 149,9 | 154,89 | 153,66 | 130,16 | 129,53 | 133,68 |
poplatok za registráciu motorového vozidla | 30,52 | 68,01 | 73,07 | 77,35 | 79,13 | 69,71 | 73,69 | 73,69 |
daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta | 0,78 | 0,31 | 0,32 | 0,33 | 0,3 | 0,29 | 0,28 | 0,31 |
Dane za znečistenie | 37,28 | 32,14 | 28,59 | 28,59 | 28,69 | 25,91 | 25,8 | 27,22 |
poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd | 22,51 | 17,13 | 15,95 | 15,86 | 17,11 | 16,97 | 17,04 | 17,22 |
poplatky za znečisťovanie ovzdušia | 14,17 | 14,43 | 12,08 | 12,19 | 11 | 8,56 | 8,49 | 9,7 |
úhrady za dobývací priestor | 0,6 | 0,57 | 0,56 | 0,54 | 0,59 | 0,38 | 0,28 | 0,3 |
Zdroj: ŠÚ SR
Graf. Podiel jednotlivých skupín daní s environmentálnym aspektom
Podiel daní s environmentálnym aspektom na HDP SR v období rokov 2005 - 2010 zaznamenal pokles z 2,4 % na 2,07 %. V období rokov 2010 - 2017 sa situácia zmenila a došlo k nárastu o 0,47 %. V poslednom sledovanom roku 2022 sa podiel daní s environmentálnym aspektom na HDP SR dostal na úroveň 1,99 % čo predstavuje pokles o 0,42 percentuálneho bodu oproti predchádzajúcemu roku.
Graf. Vývoj podielu daní s environmentálnym aspektom na HDP
V rámci medzinárodného porovnania v roku 2020 SR patrí medzi krajiny EÚ s podielom daní s environmentálnym aspektom na HDP zhruba na úrovni priemeru dosiahnutého v EÚ.
Graf. Medzinárodné porovnanie podielu daní s environmentálnym aspektom na HDP
Kapitola na stiahnutie: | |
Kapitola komplet: |