Dátum poslednej aktualizácie:05.10.2023
Stratégia environemntálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030
Základný strategický dokument pre oblasť životného prostredia s dlhodobými cieľmi zameranými na prechod k zelenému, nízkouhlíkovému a inkluzívnemu hospodárstvu.
Cieľ: Nastaviť udržateľné ceny vody
Zakomponovať náklady na ochranu životného prostredia a náklady na zdroje do cenového modelu vody, v súlade s princípom „znečisťovateľ platí“.
Programové vyhlásenie vlády SR na obdobie rokov 2023 - 2027
Vláda SR uvádza, že sa hlási k základným medzinárodným dohodám, ktorých signatárom je Slovenská republika, osobitne k Parížskej dohode a zaväzuje sa viesť aktívny medzinárodný dialóg v záujme efektívneho napĺňania jej cieľov tak, aby ekonomické náklady súvisiace s nízkouhlíkovou transformáciou niesli rovnomerne všetky krajiny na svete podľa svojej ekonomickej sily a miery akou sa podieľajú na globálnom znečisťovaní s následkom globálneho otepľovania. Vláda taktiež kladie dôraz na zelenú transformáciu slovenského hospodárstva. Za týmto účelom sa vláda zaväzuje smerovať finančné prostriedky z Environmentálneho fondu a Modernizačného fondu predovšetkým do zelenej transformácie hospodárstva a do podpory tých projektov, ktoré majú výrazný prínos pre konkurencieschopnosť podnikov a rozvoj infraštruktúry chrániacej životné prostredie.
Náklady na ochranu životného prostredia v Slovenskej republike v hodnotenom období 2005 – 2022 majú kolísavý trend. Náklady v roku 2022 v porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 102,2 %. Medziročne v roku 2022 oproti roku 2021 došlo k nárastu nákladov na ochranu životného prostredia o 25,9 %.
Podiel nákladov podnikov na celkových nákladoch na ochranu životného prostredia v hodnotenom období 2005 – 2022 a podiel nákladov obcí majú kolísavý trend. Podiel nákladov podnikov však značne prevláda nad nákladmi obcí. V roku 2022 podiel nákladov podnikov tvoril 79,4 % a podiel nákladov obcí 20,6 %.
Najvyšší podiel nákladov na ochranu životného prostredia smeruje do oblasti nakladania s odpadmi, ktorý v roku 2022 dosiahol 67,3 % (v roku 2005 podiel tvoril 35 %).
Podiel celkových nákladov na ochranu životného prostredia na HDP v roku 2022 dosiahol 1,44 %.
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
Náklady podnikov a obcí na ochranu životného prostredia od roku 2005 do 2022 majú rastúci trend. | V strednodobom hodnotení 2015 – 2022 bol zaznamenaný rastúci trend vývoja nákladov na ochranu životného prostredia. | Medziročne medzi rokmi 2021 – 2022 bol zaznamenaný nárast nákladov na ochranu životného prostredia. |
|
2005
|
2010
|
2015 |
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Podniky
|
80,7
|
74,5
|
81,6 |
78,3
|
76,9
|
73,3
|
78,4
|
75
|
83 | 79,4 |
Obce
|
19,3
|
25,5
|
18,4 |
21,7
|
23,1
|
26,7
|
21,6
|
25
|
17 | 20,6 |
Spolu
|
100,0
|
100,0
|
100,0 |
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0 | 100,0 |
Zdroj: ŠÚ SR
Podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia na celkových nákladoch na ochranu životného prostredia má v hodnotenom období 2005 – 2022 kolísavý trend. Podniky sa v roku 2005 podieľali 80,7 % na celkových nákladoch na ochranu životného prostredia a ich podiel klesol v roku 2022 na 79,4 %. V roku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2021 došlo k poklesu podielu nákladov o necelé 4 percentuálne body.
Podiel nákladov obcí na ochranu životného prostredia na celkových nákladoch na ochranu životného prostredia má v hodnotenom období kolísavý trend. Obce sa v roku 2005 podieľali 19,3 % na celkových nákladoch na ochranu životného prostredia a ich podiel stúpol v roku 2022 na 20,6 %. V roku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu nákladov o necelé 4 percentuálne body.
Podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia na HDP má v hodnotenom období kolísavý trend. V roku 2005 podiel podnikov tvoril 1,3 % na HDP a v roku 2022 klesol na 1,15 % HDP. V roku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu nákladov o 0,19 percentuálneho bodu. Podiel nákladov obcí na ochranu životného prostredia na HDP má v hodnotenom období pomerne stály trend. V roku 2005 podiel nákladov obcí tvoril 0,25 % a v roku 2022 dosiahol 0,3 % na HDP. V roku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim rokom nedošlo k zmene percentuálneho podielu. Podiel celkových nákladov na ochranu životného prostredia na HDP v roku 2005 tvoril 1,55 % a v roku 2022 klesol na 1,44 %. V roku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu nákladov o 0,16 percentuálneho bodu.
Náklady na ochranu životného prostredia v priemyselnej výrobe v roku 2022 dosiahli 262 738 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 stúpli o 26,1 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 12,8 %. Náklady na ochranu životného prostredia vo výrobe elektriny, plynu a vody v roku 2022 dosiahli 235 021 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 klesli o 33,7 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 80,1 %. Náklady na ochranu životného prostredia u špecializovaných výrobcov v roku 2022 dosiahli 650 017 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 vzrástli viac ako 6 násobne. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 29,9 %. Náklady na ochranu životného prostredia u ostatných činností v roku 2022 dosiahli 103 646 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 stúpli o 30,8 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2021 stúpli o 28,2 %.
Náklady na ochranu ŽP v oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd v roku 2022 dosiahli 33 663 tis. eur, v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 7 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2021 stúpli o 3,9 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadmi v roku 2022 dosiahli 1 065 704 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 vzrástli skoro 3 násobne. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2021 stúpli o 19,6 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadovými vodami v roku 2022 dosiahli 275 252 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 stúplo 102,7 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2021 stúpli o 58,5 %.
V roku 2005 najvyšší podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia smeroval do oblasti ochrany ovzdušia (33,3 %), nakladania s odpadmi (27,5 %) a do oblasti nakladania s odpadovými vodami (18,4 %). V roku 2022 najvyšší podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (64,2 %), oblasti nakladania s odpadovými vodami (18,8 %) a do oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd (2,6 %).
V roku 2005 najvyšší podiel nákladov obcí na ochranu životného prostredia smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (73,6 %), nakladania s odpadovými vodami (12,7 %) a do oblasti ochrany ovzdušia (7,9 %). V roku 2022 najvyšší podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (79,5 %), oblasti nakladania s odpadovými vodami (12 %) a do oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd (0,4 %).
V roku 2005 najvyšší podiel celkových nákladov na ochranu životného prostredia smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (35 %), ochrany ovzdušia (29,9 %) a do oblasti nakladania s odpadovými vodami (17,5 %). V roku 2022 najvyšší podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (67,3 %), oblasti nakladania s odpadovými vodami (17,4 %) a do oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd (2,1 %).
%, tis. eur
ŠÚ SR