Dátum poslednej aktualizácie27.10.2023
Zmena od roku 2005 | Zmena od roku 2015 | Posledná medziročná zmena |
---|---|---|
Údaje za dané časové obdobie nie sú k dispozícii. | V roku 2016 došlo k prvej aktualizácii strategických hlukových máp a boli vypracované akčné plány ochrany pred hlukom. | Na základe strategických hlukových máp sa darí znižovať emisie hluku aj budovaním protihlukových stien. |
Hlukové mapy pre stav v roku 2011 a 2016 sú dostupné na stránke:
http://www.hlukovamapa.sk/
Hlukové mapy pre stav v roku 2021 sú dostupné na stránke:
Strategické hlukové mapy:
Strategické hlukové mapy pre regionálne cesty II. a III. triedy v Bratislavskej aglomerácii pre stav v roku 2016.
Strategické hlukové mapy pre väčšie pozemné komunikácie II. a III. triedy v Žilinskom kraji, 2012.
Strategické hlukové mapy pre väčšie pozemné komunikácie II. a III. triedy mimo Košickej aglomerácie, 2021.
Strategické hlukové mapy pre okolie ciest I. triedy, ktoré sú v správe Slovenskej správy ciest pre stav v roku 2006, 2011 a 2016.
Strategické hlukové mapy pre okolie diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktoré sú v správe Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., na ktorých bol v danom roku počet prejazdov vozidiel vyšší ako 6 miliónov, pre stav v roku 2006 a 2016.
Strategické hlukové mapy pre Bratislavskú aglomeráciu, pre stav v roku 2006, 2011 a 2016.
Strategické hlukové mapy pre Košickú aglomeráciu pre stav v roku 2011, 2016. a 2021,
Strategické hlukové mapy pre vybrané úseky železničných dráh v správe ŽSR pre stav v roku 2016.
Akčné plány ochrany pred hlukom:
Akčné plány ochrany pred hlukom pre väčšie pozemné komunikácie v správe Národnej diaľničnej spoločnosti, 2015.
Akčné plány ochrany pred hlukom vybraných úsekov železničných dráh v správe ŽSR pre prevádzku v roku 2016
Akčný plán ochrany pred hlukom pre Bratislavskú aglomeráciu pre stav v roku 2016.
Akčný plán ochrany pred hlukom vybraných úsekov ciest II. a III. triedy mimo Bratislavskej aglomerácie, 2021.
Akčný plán ochrany pred hlukom pre Košickú aglomeráciu pre stav v roku 2021.
Akčný plán ochrany pred hlukom pre väčšie pozemné komunikácie II. a III triedy mimo Košickej aglomerácie, 2021
Výstavbou protihlukových stien sa minimalizuje hluková záťaž obyvateľstva. Celková dĺžka protihlukových stien v roku 2021 v cestnej doprave mala 232 681 m a v železničnej doprave 64 908 m.
Počet obyvateľov | ||
Ldvn > 65 dB | Lnoc > 55 dB | |
Úseky ciest I. triedy v správe Slovenskej správy ciest | 43 600 | 60 300 |
Diaľnice a rýchlostné cesty v správe Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. | 3 800 | 6 700 |
Bratislavská aglomerácia | ||
Cestná doprava | 45 300 | 50 800 |
Železničná doprava | 23 900 | 34 900 |
Letecká doprava | 200 | 0 |
Košická aglomerácia | ||
Cestná doprava | 16 300 | 16 700 |
Železničná doprava | 2 000 | 4 400 |
Letecká doprava | 0 | 0 |
Zdroje hluku | Akčné hodnoty hlukových indikátorov (dB) | |||
Vonkajšie prostredie a) | Vonkajšie prostredie s osobitnou ochranou pred hlukom b) | |||
Ldvn | Lnoc | Ldvn | Lnoc | |
Priemysel | 55 | 40 | 50 | 35 |
Letiská c) | 60 | 50 | 60 | 50 |
Letiská d) | 65 | 55 | 55 | 40 |
Pozemné komunikácie c) | 60 | 50 | 55 | 45 |
Pozemné komunikácie d) | 65 | 55 | 60 | 50 |
Železnice | 60 | 50 | 55 | 45 |
Poznámky k tabuľke:
a) Okrem areálov priemyselných podnikov a plôch dopravného vybavenia územia.
b) Tiché oblasti v aglomerácii, napr. kúpeľné a liečebné areály.
c) Akčné hodnoty platné do 15. júla 2008
d) Akčné hodnoty platné od 15. júla 2008
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/49/ES, ktorá sa týka posudzovania a riadenia environmentálneho hluku požaduje vypracovanie hlukových máp. Vo väzbe na túto smernicu bol prijatý zákon č. 2/2005 Z. z. o posudzovaní a kontrole hluku vo vonkajšom prostredí. V súlade so zákonom boli aktualizované strategické hlukové mapy a akčné plány z cestnej, železničnej, leteckej dopravy a z priemyselnej činnosti veľkoplošných zdrojov hluku v území pre stav v roku 2016. Z vyhodnotenia údajov pri aktualizácii hlukovej mapy pre Bratislavskú aglomeráciu (stav pre rok 2016), vyplynulo zníženie počtu obyvateľov vystavených prekročeniu akčných hodnôt hlukových indikátorov Ldvn a Lnoc , ktoré bolo dosiahnuté realizáciou protihlukových opatrení vo forme protihlukových stien a valov. Z hodnotenia tiež vyplynulo, že najviac obyvateľov obťažovaných hlukom je z cestnej a zo železničnej dopravy.
V roku 2016 boli vypracované strategické hlukové mapy pre vybrané úseky železničných dráh (v správe Železníc Slovenskej republiky), na ktorých bola intenzita pohybov vlakových súprav vyššia ako 30 tis. pohybov za rok. Územie bolo rozdelené do šiestich súvislých celkov (Z1 – Z6) s počtom 393 234 obyvateľov, čo predstavuje približne 7,2 % celkového počtu obyvateľov (stav pre rok 2016). V roku 2016 boli spracované aj strategické hlukové mapy pre vybrané úseky II. a III. triedy v správe podniku Regionálne cesty Bratislava pre prevádzku v roku 2011. V okolí sledovaných ciest žije priebežne 2 000 obyvateľov s prekročenou akčnou hodnotou hlukového indikátora Ldvn a približne 1 100 obyvateľov s prekročenou akčnou hodnotou hlukového indikátora Lnoc. Pre stav v roku 2016 boli vypracované tiež hlukové mapy pre vybrané úseky rýchlostnej cesty R1 v správe GRANVIA a.s. Vyhodnotením údajov pre približne 13 000 obyvateľov žijúcich v blízkosti rýchlostnej cesty R1, prekročeným akčným hodnotám hlukových indikátorov Ldvn a Lnoc nie sú vystavení žiadni obyvatelia.